Catatan Pagi Jumaat

Pagi ni aku belum tidur, tak tau la kenapa, rasa malas je nak baring kat atas katil tu, risau kalau esok pagi malas nak bangun. tapi kalau aku tak tidor, besar kemungkinannye esok memang aku malas, jadi aku pun nak pegi tidur la..

sebelum tidur, perkara perlu muhasabah diri, kira berapa banyak dosa yang kita lakukan
-dosa mata : tengok kepada sesuatu@orang yang tak sepatutnye ditengok
-dosa mulut:cakap bende yang bukan2, ngumpat, mengutuk, membebel, menggoreng
-dosa telinga: dengar bende yang tak sepatutnya kita dengar seperti dengar orang tengah mengumpat
-dosa kaki: pegi ke tempat yang membawa dosa
-dosa tangan: buat keje dengan cara mengular, menaip@meng’sms’ bende yang lagho etc etc..
-dosa hati:bersangka buruk, hasad dengki, riyak & takabur, suka kepada kemungkaran, benci kepada kebaikan ..na’uzubillah
-dan lain lain lagi, astaghfirullah, banyaknye…

Jangan pandang kecil kepada dosa yang kita lakukan, kerana gunung yang tinggi itu asalnya terbina dari batu2 dan pasir yang halus.

ya Allah dosaku menggunung tinggi, namun rahmatmu seluas lautan yang akan menenggelamkan gunung yang tinggi..ampuni dosa kami,janganlah jadikan kami termasuk dalam orang2 yang zalim.. amiin

aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah & aku bersaksi bahawa Muhammad itu rasululullah

dengan namamu ya Allah kami mati dan hidup..zzzzzzz

* dzunub = dosa = sin

Leave a comment

Tinggalkan Jawapan

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.