Dia ambik duit abah…

Kami baru balik dari perak, suka sangat al faruq dan as sabiq dapat balik kampung perak, rumah embah..

Pagi sabtu, abah kejutkan Al Faruq bangun pagi. Umar, bangun mandi….celik mata, duduk..umar nak pergi mana hari ni?..”nak balik kampung” , kampung kat mana? “kat perak” ..ada siapa kat kampung? “ade embah.. ada kakak”.., seronok balik kampung? “seronok”. entah kakak mana satu yang dimaksudkan, banyak sangat kakak-kakak dan abang-abang kat kampung tu.. bila mereka pun balik kampung.

Siapa nak balik kampung angkat tangan…”yeeee” (jawab muadz sambil mengangkat dua-dua tangan)

Dalam perjalanan yang cuaca yang agak suam-suam kuku (atau berpijar dengan sinar ultraungu sang suria), aliran trafik terganggu di beberapa tempat dek lampu isyarat yang kurang produktif.  Berhenti makan tengah hari masakan ala jawa di sekinchan. bila nampak sawah padi umar cakap “air pantai”, abah cakap tu sawah padi la umar, bukan pantai…, “bukaaan, tu air pantai…”. hmm..nanti cakap lebih2 nangis pulak, baik abah diam daripada berhujah sawah padi vs air pantai.

Muadz pula  bila nampak lori sibuk panggil”ayiii”.. dan masjid.. “ajiiiid” , dan bila bosan mula minta “ngkuu”, “ngkot”, dan tugas ibunya lah untuk berpusing ke belakang dan melayan karenah anak-anak, bila mereka tak tidur.

Semalam pergi ke Felda Sungai Tengi, kenduri menyambut menantu sepupu, anak saudara mak. Jalan sabak bernam- tanjung malim boleh tahan hebatnya, lopak-lopak di jalanan membuatkan kami terlompat-lompat sepanjang jalan. kesian mak & bapak. Nampak sawah lagi, masa kecil aku panggil pokok nasi..

Petang tu, ada lah “kakak-kakak” umar datang, kak ipah balik sungai manila setelah pulang dari kenduri tadi.

Malam tadi sebelum tidur, aku duduk di dapur, mendengar kisah dan nasihat emak. Beliau menyelusuri kisah setengah abad yang silam, ketika bersama bapak pergi meneroka hutan yang sekarang dikenali sebagai Kg Sungai Manila. Seperti tak percaya bila mengenangkan ketika itu, tinggal di pondok bertiang dan berlantaikan batang pokok serdang, beratapkan atap rumbia dan berdindingkan kulit kayu.  Sekarang, betapa bersyukurnya emak kerana anak-anak kini semuanya cukup makan pakai, berlumba-lumba menimba ilmu, mencari rezeki, meneruskan hidup sebagai khalifah bersama keluarga masing-masing di bumi Allah ini..Alhamdulillah. Setelah cita-citanya untuk menjadi guru tidak kesampaian dek kekangan kewangan bila Mbah Sidek pergi, azam beliau, semua anak-anaknya akan berjaya dalam hidup..insyaAllah, azam mak akan tercapai, amiin..

Nasihat Emak, agar teruskan hidup dengan tenang, ingat Allah sentiasa, setia kepada pasangan, dan sabar dengan karenah anak-anak..

Dalam perjalanan balik ke kuantan, di plaza tol gombak, aku menghulurkan duit kepada jurutol.. tiba-tiba ada suara dari belakang.. “Dia ambik duit abah..” aku dan isteri berpandangan, ketawa, dan perjalanan diteruskan…dah besar anak abah ni..

Ummi

Lagu oleh : Akbar

Sebuah luahan hati
Dari seorang anak
Untuk semua ibu
Ibu yang banyak berjasa
Dan khas
Buat umiku yang tercinta
Dengarlah

Sejak aku dilahirkan
Tak pernah henti kau berkorban
Mengajar ku menjadi insan
Yang berbudi punya pegangan

Kala ku tak mendengar kata
Tak pernah kau doa ku binasa
Cintamu terhebat di dunia
Tiada lagi yang sepertinya

Bagiku kau segalanya
Kau sentiasa dalam jiwa
Umi engkaulah ratuku
Permaisuri dalam kalbu

Ummiiii….Ummiii…..Ummii….Ummii

Khilaf antara kita lumrah
Buat ku sering rasa bersalah
Wahai umi ketahuilah
Kan ku terus melangkah gagah

Sejuta harapan ku bawa
Semangatmu tetap bersama
Sungguh kau tiada gantinya
Walau ku cari serata dunia

Umi engkaulah maharani
Senyum untukku sekali lagi
Usah bimbang wahai ummi
Andai jatuh ku bangun lagi

Ummiiii….Umiii…..Ummii….Ummiii

Mungkin engkau sangka aku
Tak peduli tak ambil tahu
Sedang aku teringat kan mu
Senyum tangis dalam rindu

Manis pahit legar di minda
Aku harap dikau percaya
Bahwa aku tetap setia
Doakanlah aku bahagia

Bahtera ini kan ku layar
Hidup ini terus mengajar
Wahai umi engkau penawar
Kau tetap nyalakan sinar

Ummi yaa lahnan a’syaqohu
wanasyidan dauman ansyuduhu
Fikulli makanin adzkuruhu
wa-azhollu azhollu uroddiduhu

Ini janji ikrar anakmu
Berjuang betuli yang lalu
Daku ingin engkau tahu
Kan ku penuhi hasratmu

Walau hidup dengan caraku
Dibina dari petunjukmu
Usah kau bimbang dan pilu
Ku kenangmu dalam doaku

Rindu pasti terlerai nanti
Engkau kan tetap ku ingati
Andai ku tiada di sisi
Di hati tetap menemani

Ummiiii….Umiii…..Ummii….Ummiii

Join the Conversation

3 Comments

Leave a comment

Tinggalkan Jawapan

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.