Sepetang

Sepetang di pinggir rumah bersama umar dan muadz, sementara menunggu ibu mereka pulang dari bekerja.

Twenty Ten

Saya sekarang menggunakan Tema Lalai (Default Theme) Worpress Versi 3, bertajuk twenty ten (2010).

Tema ini nampak lebih ringkas, pengatas boleh diubah dan tulisan yang jelas.

Selain itu, setiap kiriman juga boleh diubahsuai pengatasnya (header customization) dengan menentukan imej pilihan (featured image) semasa menambah kiriman.

Saat Lafaz Sakinah -030606

Lagu: Hafiz Hamidun
Lirik: Fadzli Far East

Heningnya…
Sunyi suasana…
Lafaz sakinah bermula
Apa rasa
Diterjemah hanya
Sebak abah, tangis ibunda

prechorus:
Adalah aku,
wali puteriku
Serah kini
amanahku ini pada mu
Nafkahilah dia,
curah kasih dan cinta
Lebih dari yang ku berikan kepadanya

chorus:
Dulu esakkannya
sandar di bahuku
Tangisannya kini
ku serah padamu
Bukan bermakna,
dia bukan milikku
Fitrahnya perlukanmu

Jadikanlah dia
wanita syurga
Mengerti benar akan maharnya
Taat itu bukan hanya pada nama
Indah ia pada maksudnya

Ku akur
Akan pesanmu
Puterimu kini amanahku
Iringilah
Dengan doamu
Bahagia kami dari redhamu

Palestin – tribute to LL4G

oleh : Orkes El Suraya

Mayat- mayat terbujur di tepi jalan raya
Orang tua yang uzur, anak- anak tak berdaya

Pria dan wanita, gadis muda remaja
Mereka turut gugur sebagai bunga bangsa

Rakyat Palestin terus diancam oleh insan yang bengis
Berbagai ragam tindakan kejam yahudi dan falangis

Palestin dibuat seperti binatang sembelihan
Dibunuh disakiti tanpa belas kasihan

Mereka tak peduli walau dunia mengecam
begitulah yahudi ganas, buas, bengis, kejam!

Inikah ciri bangsa yang mengaku beradab
Merosak Masjid Aqsa dengan cara biadap

Lihatlah suatu masa, pagi atau petang
Balasan akan tiba, kutukan pasti datang

Kepada manusia, Tuhan telah katakan
Insan yang aniaya, pasti dapat kutukan

Palestin, Palestin, Palestin
Ro’akallah

Terima Kasih Guru

Album: Saujana II
Penasyid : Saujana

“guruku pengorbananmu melambangkan betapa luasnya kasihmu, jutaan penghargaan kuutuskan untukmu, oh Tuhan, rahmatilah guruku”

Seorang insan ditabir malam
Tersenyum di balik kepayahan
Tidakkan layu mencurah ilmu
Luas lautan baktimu guru

Kau membentuk akhlak diri
Agar menjadi insan berbudi
Menyuluh gelita malam
Terangi kehidupan

Sayup dihatimu
Walau pedih jiwamu
Kau mendidik tanpa jemu
Hanya mengharapkan
Sinar kejayaan
Doa restu dikau iringkan

Terima kasih cahaya hatiku
Tulus suci kasihmu
Oh Tuhan
Rahmati guru

Wahai guruku yang tercinta
Kan ku ingat segala jasamu
Harapanmu pasti ku kotakan
Agar menjadi insan gemilang

Ayam, Udang dan Ikan

Setelah perbincangan selama beberapa minggu, akhirnya pada Sabtu Malam Ahad, 1 Mei 2010, kejiranan Lorong Batu Hitam 34 berjaya mengadakan majlis perjumpaan keluarga dan Jamuan BBQ. Enam ekor ayam dipotong dua belas,nasi goreng cina (sedap ibu masak – kata umar), bihun goreng, beberapa kilo ikan kembung (Atau ikan termenung), Ikan Pari dan udang serta buah tembikai dan air oren sunquick menjadi rezeki perut-perut yang agak lapar pada malam tersebut.Alhamdulillah,  diharap perjumpaan sebegini dapat diadakan lagi pada masa akan datang untuk memantapkan lagi ukhuwwah sesama jiran.

Ikan..

Muadz : Abbaaah Itan..
Abah: Ok nanti Abah lukis ikan…

Umar : Abah, Ikan ape tu?
Abah : Ini Clownfish..
Umar :  ..Ooo, cantik ikan clownfish

Muadz padam..

Muadz : Abaah Itan..

Abah : eh tadi abah dah lukis, abah lukis lagi ye..tapi Muadz jangan padam

Umar : Muadz nii…

Umar : Ikan ape tu abah?
Abah :Itu ikan sepat
Umar :ooo

Muadz padam lagi
Muadz: abbaaah itan..
Abah : Adik padam lagi ye..taknak lah lukis ikan dah.
Muadz : ehek ehek.. itan (nak nangis)
Abah : dah..dah jangan nangis, mari sini abah lukis ikan

Umar : itu ikan ape tu abah?
Abah : tu ikan pirranha, gigi dia tajam..gigit muadz tu karang..

KLIBF 2010 @ PWTC

Selasa petang aku ke ampang, ber”tapa” selama dua hari. Pagi Jumaat ke Dayabumi menaiki taxi. Sementara tunggu kapal jam 1805 petang , aku pergi  “memancing buku” (meminjam istilah atiqah)  di KLIBF 2010, PWTC, Kali terakhir aku ke KLIBF adalah pada tahun 2006.

Sampai di rumah, anak-anak dan ibu mereka menanti di muka grill. Ini kali pertama tinggalkan mereka lebih sehari, mesti ibu mereka penat keseorangan melayan karenah anak-anak 3 hari ni.

Sanah Helwa ya Al-Faruq

Tiga tahun lepas… 20 Mac 2007 bersamaan 1 Rabi’ul Awwal, jam 7.57 pagi. Seorang bayi lahir  di saksikan abahnya, doktor dan misi.

Tiga hari sebelum kelahiran.. Ibu dan abah kepada bayi tersebut pergi ke Hari Keluarga anjuran majikan si abah bekerja  di Cherating.  Selepas itu terus ke Rumah Cikgu Mad Duan, Aki kepada bayi tersebut.

Dua hari sebelum kelahiran. Si Ibu mengadu sakit pinggang, oh mungkin kerana penat berjalan.

Sehari sebelum kelahiran, balik daripada tugasan harian,  si ibu dan si abah  mengalas perut dengan sedikit makanan, dan berkejar-kejar ke klinik untuk pemeriksaan mingguan, khuatir sekiranya lambat nanti terpaksa menunggu giliran. Cadangnya selepas balik nanti baru makan. Tapi hasrat tak kesampaian, si ibu ditahan.

Hari kelahiran …Sudah tertulis di Luh Mahfuz, tepat jam 7.47, setelah si ibu berhempas pulas dari malam ke pagi ditemani si abah, yang perut kedua-duanya sedang berbunyi, rengekan bayi kedengaran memecah keheningan pagi di al-farabi. Disambut dengan azan & iqamah, beserta tahnik . Allahu akbar!! La’ilahaillallah..khabar berita segera disampaikan oleh si abah kepada aki & tok di pekan, mbah lanang & wedok di hutan melintang, keluarga, dan rakan2..

7 hari selepas kelahiran..berbekalkan buku “nama-nama anak dalam Islam”, si ibu dan abah masih berkira, nama apa nak diberi ? akhirnya, si anak diberi nama Muhammad Umar Al Faruq bin Sidik Al Amini bersempena nama sahabat nabi yang lembut hatinya asalnya keras, dibasahi mukjizat Al-Quran.

3 tahun dah berlalu, dan si anak kini sudah menjadi abang kepada seorang adik yang lahir lahir setahun 6 bulan kemudian..

Kepada Al Faruq

Walau pun kau mungkin tak mampu menjadi seperti Saidina umar al-khattab , atau Abu Bakr As-Siddiq, atau Usman bin Affan atau Ali bin Abu Talib  RadiAllahu ‘anhum..
Cukuplah kau jadikan pekerti Rasulullah S.A.W  & Sahabat2 baginda itu
Sebagai panduan, contoh tauladan, petunjuk jalan untuk kau meniti mengharungi zaman fitnah ini.

Semoga kau jadi anak yang soleh yang akan mendoakan ibu dan abah,
bila kami tiada nanti..

Semoga dirimu sentiasa dekat dengan al-Quran, menjadi panduan hidupmu di dunia, menuju ke akhirat..

Semoga kau menjadi pembela Islam, kembali kepada tempatnya yang tinggi dan tiada yang lebih tinggi darinya..

Kepada Si Ibu,

Terima kasih kerana melahirkan dan mendidik 2 zuriat ini, semoga hari-hari mendatang kita bersama hadapi dengan penuh sakinah (ketenangan), mawaddah (cinta) dan rahmah (kasih sayang), di dalam hidayah Allah, hingga ke syurga.