Categories
Aktiviti Ingatan

1432 Hijrah, 30 tahun, Sidik.org

1) Kita baru masuk ke tahun 1432 hijrah. Semoga hijrah kita sentiasa ke arah kebaikan. Hayati hijrah Rasulullah S.A.W, keluarga dan sahabat Radiallahu Anhum. Sama-sama betulkan niat kita, jangan sampai niat yang salah menjadikan segala amalan baik yang kita lakukan jadi sia-sia.

2) Menginsafi umur saya yang genap 30 tahun mengikut perkiraan takwim Hijriah pada tanggal 20 Zulhijjah 1431H dua minggu lepas, semoga Allah sentiasa merahmati kami dan mengampunkan dosa-dosa kami, dan pengakhiran umur kami nanti dalam keadaan baik, (husnul khatimah) amiin.

Abah kepada dua orang anak, tanda-tanda lanjut usia mula nampak
Abah kepada dua orang anak, tanda-tanda lanjut usia mula nampak

3) Setelah dua (2) tahun domain sidik.org terlepas ke tangan pihak yang tak berkenaan akibat saya terlambat memperbaharui langganan, tahun ini pihak tersebut tak memperbaharui langganan mereka (mungkin kerana tak ada orang nak beli). Jadi semalam domain tersebut kembali saya langgan, tetapi buat masa ini saya hanya set untuk redirect (terjemah?)  ke sidik.org.

Dari Umar R.A. : aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda: ” Sesungguhnya setiap amalan tergantung kepada niatnya, dan setiap orang akan memperoleh sesuai dengan niat masing-masing. Barang siapa hijrahnya untuk dunia yang ingin diraihnya atau untuk seorang wanita yang ingin dinikahinya, maka hijrahnya sebatas pada apa yang menjadi niatnya” – terjemahan hadith Riwayat Bukhari –

Categories
Isu Semasa

1430 Hijrah

Selamat menyambut tahun baru Hijrah 1430. Setelah 1430 Tahun Rasulullah S.A.W. dan Muhajirin R.A berhijrah ke Yathrib (Sekarang Madinatul Munawwarah), di mana kita umat Islam sekarang?

Route Hijrah Rasulullah S.A.W and Abu Bakr As Siddiq
Route Hijrah Rasulullah S.A.W and Abu Bakr As Siddiq R.A
Ansar Muhajirin
Album : Al-Asr, A Moment
Munsyid : Muadz featuring Akbar
http://liriknasyid.com

Nadi dan asma’ beriringan dalam bahasa yang sama
Melihat ke depan dengan pandangan tulus
Memandang ke belakang dengan fikiran dan basir yang jerlus
Melingkari kerajaan hati dalam keadaan yang sangat lurus
Menjelma rasa sedih yang amat
Tanah yang menemukan anak dan isteri ditinggalkan…
Al Mukarramah…
Pasti suatu hari nanti akan kembali membawa kejayaan…
Insya Allah…

Ansar muhajirin…

Kau sambutlah kami dengan doa
Dan kami pun datang dengan iman

Kami bukakan pintu kota yang lama tertutup
Dan kami bukakan pintu hati menyambutmu
Semoga kita bias menentukan satu kekuatan lambang keimanan
Hanyalah cinta kudus yang membawa jalan lurus

Dalam perjalanan yang penuh debu-debu
Kehausannya merupakan satu peluru
Yang bias menangkis segala dugaan yang datang meluru
Perisai itu tak bisa lebur

Kibarkanlah panji-panji
Menyambung cinta suci
Kami bawakan untuk diuji
Segala kekosongan kan terisi

Sambut tanganku
Genggam keimanan
Hulur tanganmu
Jangan terlepas

(Mukmin terhadap mukmin yang lain ibarat batu-bata binaan yang saling memperkukuh satu sama lain)

Aku datang bukan kerana lari dari kelemahan
Ataupun lari dari tekanan yang datang bertubi-tubi
Aku datang kerana ingin mengukuhkan segala kekurangan
Yang ada dalam diriku ini

Peganglah pada kalimah ini
Semoga hati tidak terkunci
Kerana kunci adalah hati
Andai terkunci hati kan mati

Categories
Aktiviti Anak-anak Sidik Isu Semasa

Giliran Muadz Pula : : Hijrah

Setelah dua minggu umar dijangkiti virus chickenpox, petang semalam tengok ada bintik-bintik air muncul pada badan Muadz pula. Sah, giliran adik pula, malam tadi ke klinik, kali ni umar tak banyak cakap dengan doktor sebab tengah minum vitagen.

Cadangan asal cuti panjang nak balik Kg Sungai Manila, Perak telah berubah kepada, cuti di Pantai Batu Hitam, Kuantan. hehehe.

Takpelah adik kecik lagi dah kena, pasti ada hikmahnya. ya Allah, kurniakanlah kesihatan kepada ahli keluargaku, amiiin..

muadz-popxmuadz-popox-2

Tahun 1429H dah nak sampai ke penghujungnya, sedar tak sedar khamis lepas 20 Zulhijjah 1429, umur aku dah 28 tahun kalau dikira mengikut kalendar Hijri. Bertambah setahun lagi hampir ke liang lahad…

Mari kita sentiasa sama-sama berusaha untuk berhijrah kepada yang lebih baik

Kepada Muslimin & Muslimat, berhentilah dari merayakan dan meraikan perayaan agama lain sama ada langsung atau tak langsung..

Sedih melihat iklan-iklan di TV dan ucapan-ucapan oleh selebriti yang namanya Islam.