1430 Hijrah

Selamat menyambut tahun baru Hijrah 1430. Setelah 1430 Tahun Rasulullah S.A.W. dan Muhajirin R.A berhijrah ke Yathrib (Sekarang Madinatul Munawwarah), di mana kita umat Islam sekarang?

Route Hijrah Rasulullah S.A.W and Abu Bakr As Siddiq
Route Hijrah Rasulullah S.A.W and Abu Bakr As Siddiq R.A
Ansar Muhajirin
Album : Al-Asr, A Moment
Munsyid : Muadz featuring Akbar
http://liriknasyid.com

Nadi dan asma’ beriringan dalam bahasa yang sama
Melihat ke depan dengan pandangan tulus
Memandang ke belakang dengan fikiran dan basir yang jerlus
Melingkari kerajaan hati dalam keadaan yang sangat lurus
Menjelma rasa sedih yang amat
Tanah yang menemukan anak dan isteri ditinggalkan…
Al Mukarramah…
Pasti suatu hari nanti akan kembali membawa kejayaan…
Insya Allah…

Ansar muhajirin…

Kau sambutlah kami dengan doa
Dan kami pun datang dengan iman

Kami bukakan pintu kota yang lama tertutup
Dan kami bukakan pintu hati menyambutmu
Semoga kita bias menentukan satu kekuatan lambang keimanan
Hanyalah cinta kudus yang membawa jalan lurus

Dalam perjalanan yang penuh debu-debu
Kehausannya merupakan satu peluru
Yang bias menangkis segala dugaan yang datang meluru
Perisai itu tak bisa lebur

Kibarkanlah panji-panji
Menyambung cinta suci
Kami bawakan untuk diuji
Segala kekosongan kan terisi

Sambut tanganku
Genggam keimanan
Hulur tanganmu
Jangan terlepas

(Mukmin terhadap mukmin yang lain ibarat batu-bata binaan yang saling memperkukuh satu sama lain)

Aku datang bukan kerana lari dari kelemahan
Ataupun lari dari tekanan yang datang bertubi-tubi
Aku datang kerana ingin mengukuhkan segala kekurangan
Yang ada dalam diriku ini

Peganglah pada kalimah ini
Semoga hati tidak terkunci
Kerana kunci adalah hati
Andai terkunci hati kan mati

Giliran Muadz Pula : : Hijrah

Setelah dua minggu umar dijangkiti virus chickenpox, petang semalam tengok ada bintik-bintik air muncul pada badan Muadz pula. Sah, giliran adik pula, malam tadi ke klinik, kali ni umar tak banyak cakap dengan doktor sebab tengah minum vitagen.

Cadangan asal cuti panjang nak balik Kg Sungai Manila, Perak telah berubah kepada, cuti di Pantai Batu Hitam, Kuantan. hehehe.

Takpelah adik kecik lagi dah kena, pasti ada hikmahnya. ya Allah, kurniakanlah kesihatan kepada ahli keluargaku, amiiin..

muadz-popxmuadz-popox-2

Tahun 1429H dah nak sampai ke penghujungnya, sedar tak sedar khamis lepas 20 Zulhijjah 1429, umur aku dah 28 tahun kalau dikira mengikut kalendar Hijri. Bertambah setahun lagi hampir ke liang lahad…

Mari kita sentiasa sama-sama berusaha untuk berhijrah kepada yang lebih baik

Kepada Muslimin & Muslimat, berhentilah dari merayakan dan meraikan perayaan agama lain sama ada langsung atau tak langsung..

Sedih melihat iklan-iklan di TV dan ucapan-ucapan oleh selebriti yang namanya Islam.

Umar : infected with varicella zoster virus (VZV)

Bermula khamis lepas, umar al-faruq dikesan dijangkiti demam pelentong@chicken pox.

Malam tu jumpa doktor kat Az-Zahra..

Dr Razak: Ooo ini chicken pox ni

Umar : Popok

Dr Razak : Umar jangan dekat sangat dengan adik ye,  kalau adik minum susu ibu, hopefully akan dapat anti bodi ibu.

Umar : Didi

Progress 5 hari ni menunjukkan bintik-bintik merah dah mula kering.

Takpe lah umar, sabar je. Penyakit akan membuat kita lebih kuat insyaAllah..

Teringat masa aku darjah lima, penghujung bulan puasa kak Ipah kene chicken pox dari kawan kat asrama dia, aku sebagai adik yang baik ni pun tolong la sapukan ubat, akhirnya masa nak raya, aku pulak demam. So beraya dalam ‘kegatalan’ la tahun tu, heheh..Sedih mase tu sebab first time beli baju raya “lincing”..(merujuk kain licin, aku tak tau mane mulanya istilah tu terkeluar, sebab aku & kak ipah memang banyak mencipta istilah-istilah baru, hehe)..sebelum tu baju melayu aku semua baju cotton, tu pun kak lalah yang belikan kat Teluk Intan. Masa raya aku merajuk tak nak jumpa orang, hahahaha..

Hari ahad lepas kami menerima kunjungan dari A. Yusry(Senior KTP) & isterinya Hasniza Saman (Course Mate Ashikim, budak KTP). Diorang balik dari kenduri menyambut menanti Kimi & Che We (Dua² budak KTP) di bukit setongkol. Ramai jugak pasangan-pasangan KTP ni ye.

2 3 minggu ni, kami dengan rela hati mengkuarantin diri dari berjalan2 . lagi-lagi musim hujan ni.

Umar - chicken poxmuadz-meniarap

Belajar Dari Ibrahim (‘Alaihi Salaam)

Salam Eidul Adha kepada semua umat Islam, sama-sama kita menghayati pengorbanan Keluarga Nabi Ibrahim Alaihis Salaam… terima segala perintah Allah, tanpa mempersoalkannya. Penyerahan diri hamba kepada Tuhannya, tanpa syarat.

Belajar Dari Ibrahim
Album : Neo Sholawat
Munsyid : Snada
http://liriknasyid.com
Sering kita merasa taqwa
Tanpa sadar terjebak rasa
Dengan sengaja mencuri-curi
Diam-diam ingkar hati

Pada Allah mengaku cinta
Walau pada kenyataannya
Pada harta, pada dunia
Tunduk seraya menghamba

Reff:
Belajar dari Ibrahim
Belajar taqwa kepada Allah
Belajar dari Ibrahim
Belajar untuk mencintai Allah

Malu pada Bapak para Anbiya
Patuh dan taat pada Allah semata
Tanpa pernah mengumbar kata-kata
Jalankan perintah tiada banyak bicara

Welcoming Annual Rainy Season

It is coming, while on the other part of the world they are experiencing winter season, on this part of the world, we have musim tengkujuh.

Actually it was a kind of culture shock when I was first in the east coast 3 years back. Living in the west coast from the day one till 2004, raining continuously for 4-7 days was not a norm, but here, once a year, the days will come.

I don’t know in the future. With global warming is becoming worse now , the weather is unexpected. Who knows, maybe some day snow will fall here? maybe not in my lifetime.Wallahua’lam

“Ya Allah, jadikanlah ia hujan yg memberi manfaat.” (HR Bukhari)

Wasiat buat anak

Khas untuk anak-anakku

Duhai anak,

Kala malam memasuki separuh masa kedua
Kau masih tak mahu tidur
Mungkin kau rindu abah agaknya
Malam baru boleh berjumpa
Bermain, menangis dan bermesra
Tapi, sabar sahajalah anak…

Abah mesti pergi kerja tiap-tiap hari

Kecuali Sabtu & Ahad
Atau cuti umum
Atau abah ambik annual leave
Abah tak pernah ambik MC saje2 tau
Sekali je abah ambik MC sebab kene CB lepas makan Nasi Kerabu beli kat pasar Balok
Lepas tu abah tak beli lagi dah..

Keluar pagi-pagi
Balik lewat petang
Abah bukan cikgu yang banyak cutinye & kerja separuh hari

Walaupun selalu orang kata pukul lima lebih sahaja abah dah cabut
Tak seperti mereka yang selalu balik lewat
Tapi abah tak kesah
Abah nak jumpa isteri & anak-anak abah.

Tidurlah anak..
Esok insyaAllah abah pergi kerja semula
Bersyukurlah, abah balik tiap-tiap hari
Abah orang lain ada yang seminggu sekali baru balik
Ada yang setahun sekali
Yang bertahun-tahun sekali pun ada
Ada jugak yang tak balik-balik

Abah tau..

InsyaAllah anak-anak abah faham
InsyaAllah anak-anak abah sabar

Moga anak-anak abah akan jadi khalifah yang sentiasa cari redha Allah
Moga anak-anak abah sentiasa doakan ibu & abah bila kami tiada nanti

Ha, Dah tidur pun anak abah..
Kejap lagi abah angkat masuk dalam bilik
BismikAllahumma Ahya waamuut..
(Dengan Nama Mu ya Allah, aku hidup, dan aku mati)..