Bulan Haji..

Opick – Haji

labbaik Allahumma labbaik
labbaikala syarikalaka labbaik
innal hamda wanni’matalak
walmulkala syarikalak

wahai Allah
kami datang memenuhi panggilanMu
tiadalah sekutu untukMu
segala puji dan kuasa untukMu

kami meraba tanpa cahaya
kami yang lupa hina dan papa
di hadapanMu yang Maha Indah
di hadapanMu yang Maha Mulia

labbaik Allahumma labbaik
labbaikala syarikalaka labbaik
innal hamda wanni’matalak
walmulkala syarikalak..

……………..

ya Allah, jemputlah aku mengunjungi rumah-Mu untuk menunaikan Ibadat hanya kepada-Mu..

umrah_107

(gambar ketika umrah Sya’ban/Ramadhan 1423H)

Dapat “Beras” Baru

24 Oktober 2009 / 5 Zulkaedah 1430H, Pak Mertua aku , Cikgu Mad Duan mendapat menantu baru, merangkap “beras” baru aku (bukan beras laa, biras..itu cerita ahmad albab). Tahniah diucapkan kepada adik ipar Nor Azra (Kak Teh) dan suaminya Asrul Fadlishah..

ktehumar ktehmuadz pengantinkim dan anak2

Muadz yang baru berani berjalan

Setelah berusia 14 bulan sepuluh hari, akhirnya datang keyakinan pada Mohd Muadz As Sabiq berjalan tanpa tangan dipimpin.

Keluarga aku termasuk adik beradik dan anak2 saudara memang variety dari segi kecepatan berjalan, ada yang 8 bulan dah berjalan, ada yang sampai 18 bulan baru yakin untuk berjalan. Tapi seperti yang dikatakan oleh pakar psikologi, tak ada bezanya kecepatan atau kelewatan berjalan dengan perkembangan kanak-kanak.

As Sabiq ni, waktu sekarang agak banyak mulut, semua bunyi yang dapat ditangkap akan ditiru, hatta termasuklah bunyi siren ambulan yang sepoi2 bahasa di jalan raya, bunyi ayam berkokok kat rumah makcik kat belakang dan bunyi montaj astro oasis.

Dalam kereta lagu favourite muadz ialah lagu flowers are red dendangan zain bikha,  sebab dalam lagu tu ada bunyi suara ..bum, bum.. bum, bum.. kalau dah habis, selalunya si kecil ni buat-buat nak nangis. bila lagu tu dimainkan semula, dia akan tersenyum dengan bangganye..abah dah dengar lagu tu berpuluh2 kali pun, lidah masih berbelit nak ikut..

Berjalan & bermusafirlah Muadz di muka bumi Allah ini. tak usahlah asyik nak menyakat along awak tu..nanti awak juga yang nangis..

muadz kat kerusi

Tukar Tempat Kerja

Selepas 4 tahun 8 bulan di MMSB/PPMSB di Gebeng, Bermula 1 Oktober 2009 (minggu lepas) aku berpindah tempat kerja ke PETRONAS Dagangan Bhd di Bandar Kuantan. Bermula hari jumaat semalam shikim yang mengambil alih tanggungjawab menghantar & mengambil anak2 ke rumah pengasuh kat Sungai Ular, dah tiba masanya untuk pergi kerja berasingan, seorang menghala ke utara seorang menghala ke selatan (macam la jauh sangat, hehe) sebelum ni pergi & balik kerja sekali,  sekarang tak dapat le.

Moga Allah sentiasa melindungi keselamatan kami semua khususnya dalam perjalanan pergi dan pulang dari mencari rezeki. Terima Kasih isteriku..:)

PDB Kuantan office

Hari Raya 1430H

Salam Idulfitri 1430H

raya 2009

Berdiri dari kiri : Athira, Sidik, Alif, Zahan, Nabil,Dia, Bila, fathin, Tina, Aizat, Najib, Aiman, Amin, Hj Nasir, Syafiq, Zainal

Tengah dari kiri: Ramlan, Rosnah, Hashim, Hjzailani, Hjh Supiatun, Hjh Hasimah, Ramlah, Roslin, Maisarah

Duduk & Baring dari kiri :Ain, Shikim, Muadz, Aqila, Nuha, Aishah, Aimi, Umar, Alya, Hanni, Hanna, Arif, A Muhaimin,Syahmi, Khanifah, Hannani

Tengah tangkap gambar : Atiqah

Tak sempat jumpa 3 family – Kamil, Hanif & Ismail Zailani. insya-Allah lain masa kita akan berjumpa lagi..

Posing Muadz di Pagi Raya…

nangis bergaya

UPSR – 4 orang anak saudara, 1 orang adik ipar

Selamat menghadapi UPSR buat 4 orang anak saudara aku, Nor Atira bt Nasir, Hairun Nisa bt Ismail, Nur Aqila bt Ramlan, dan Mohd Nabil Emir b Sazahan (betul ntah tak aku eja nama budak2 ni), dan adik ipar aku Mohd Irfan b Mahmad Redzuan.

Dalam sistem pendidikan kita yang berorientasikan peperiksaan, peperiksaan ni hanyalah permulaan kepada siri peperiksaan yang akan menyusul bila kamu semua meningkat dewasa.

Semoga Allah memberi kemudahan kepada kamu semua dan memberi kejayaan terhadap usaha, doa dan ikhtiar kamu semua selama ini.

Tahun 2019 nanti (kalau UPSR ada lagi) insyaAllah, sepupu kamu Muhammad Umar Al Faruq bin Sidik Al Amini pulak akan menghadapi UPSR, bersaing dengan Nur Ainun Naqia bt Ahmad Kamil, Asma’ Nafisah bt Mohd Hanif & Mohd Hamizie b Ayubdin.

Kemana perginya perasaan itu?

Aku masih ingat waktu sekolah, bila bulan puasa nak datang, ada satu perasaan teruja dan gembira kerana nak puasa.

Tapi sekarang perasaan tu dah macam beransur hilang, Ramadhan datang rasa macam biasa, Ramadhan pergi pun rasa macam biasa.. macam hari-hari biasa..ke mana perasaan tu hilang?

Ya Allah, bantulah aku membasuh titik-titik hitam di hati ini..

Ramadhan 2 Zaman (the Zikr)

Ramadhan satu nasib tak serupa
Peluangnya sama natijah berbeza
Ramadhan mereka gemilang cemerlang
Mukmin berjasa di awal zaman
Ramadhan kami malang terbuang
Muslim berdosa di akhir zaman

Mereka gembira kerana kedatanganmu
Kami gembira dengan pemergianmu
Malam mereka meriah disimbah nur al-Qur’an
Tapi malam kami muram berkabung dengkur

Mereka berlumba mengejar ma’rifah
Tapi kami lesu diburu nafsu
Hati mereka bercahaya digilap taqwa
Jiwa kami gelap didera dosa

Takbir mereka takbir kemenangan
Hadiah mujahadah sebulan Ramadhan
Takbir kami lesu tak bermaya
Tanda kalah lemah tak berdaya
Puasa sekadar lapar dan dahaga

Flowers are Red

Flowers are Red (Dawud Wharnsby Ali, Muhammed Bhikha
& Rashid Bhikha ( Fakazi Ngwekazi (Nhlanhla),
Linda Gcwensa & Mfana Nxumalo (Sipho)

A little boy went first day at school
He got some crayons and he started to draw
He put colors all over the paper
For colors was what he saw
The teacher said, “What you doin’ young man?”
“I’m paintin’ flowers see”
“Well this is not the time for art young man
And anyway flowers are green and red
There’s a time for everything young man
a way it should be done
You’ve got to show concern for everyone else
For you’re not the only one”
And she said…
“Flowers are red
Green leaves are green
There’s no need to see flowers any other way
Than they way they always have been seen ”
But the little boy said…
“There are so many colors in the rainbow
So many colors in the morning sun
So many colors in the flower and I see every one”
Well the teacher said “You’re sassy
There’s a way that things should be
And you’ll paint flowers the way they are
So repeat after me…”
she said…

“Flowers are red
Green leaves are green
There’s no need to see flowers any other way
Than they way they always have been seen ”
But the little boy said again…
“There are so many colors in the rainbow
So many colors in the morning sun
So many colors in the flower and I see every one”
Well the teacher put him in a corner
She said “It’s for your own good”
And you won’t come out ’til you get it right
responding like you should”
Well finally he got lonely
Frightened thoughts filled his head
And he went up to that teacher
And this is what he said
“Flowers are red, green leaves are green
There’s no need to see flowers any other way
Than the way they always have been seen”

Well time went by like it always does
he moved to another town
And the little boy went to another school
And this is what he found
The teacher there was smilin’
She said…”Painting should be fun
And there are so many colors in a flower
So let’s paint every one”
that little boy painted flowers
In neat rows of green and red
And when the teacher asked him “why”

This is what he said..
“Flowers are red, green leaves are green
There’s no need to see flowers any other way
Than the way they always have been seen.”
But there must still be a way to have our children say,
There are so many colors in the rainbow
So many colors in the morning sun
So many colors in the flower and I see every one
There are so many colors in the rainbow
So many colors in the morning sun
So many colors in the flower and I see every one