Aku Bukan Musuh Harta

Aku suka lagu ni, baru dengar semalam…lirik, lagu dan cara penyampaiannya memang mengena.. cara “menganjing” orang timur cakap.

Aku Bukan Musuh Harta
Album : Algebra – yang benar tetap benar
Nyanyian : Kopratasa & Algebra
Lirik : Dr MAZA

Mereka kata :
Mengapa kita tidak kaya raya?
Tengoklah si fulan itu,bermewahan saja..
Aku bertanya : apakah caranya untuk aku kaya?
Tapi.. secara mulia dan tanpa berdusta

Bukan kita tidak tahu
Jalan, denai dan liku
Agar harta ditemu dan disapu
Tapi semuanya cara palsu dan tipu..

Bukan kita tidak mahu,
Tapi kita tidak mampu,
Takut dan terkedu
Mengenangkan Yang Maha Satu
Yang Tiada BagiNya sekutu

Ya, telah kaya para pengkhianat,
Dengan harta yang sarat,
Tapi mereka lupa akhirat,
Balasan yang berat,
Dunia, jiwa bertukar menjadi keparat

Ya, telah kaya para pendusta,
Syarat mereka : lupakan Yang Esa,
Harta rakyat, semua disebat
Harta awam, semua dibekam
Hukum syaitan, mereka bertuhan

Kita pun ingin kaya,
Ada harta, ada kereta yang istimewa,
Ada rumah mewah yang melimpah,
Ada hidangan yang bukan sebarangan,
Ada duit yang bukan sedikit

Tapi, jalannya hendaklah suci,
Bukan seperti seorang pencuri,
Jika ada jalan yang mulia,
Di hujungnya ada harta,
Tunjukkan kita, di mana saja
Kita bukan musuh harta,
Kita cuma musuh pengkhianat bangsa
Dan Negara,
Apatah lagi pengkhianat Agama..

2 Minggu bermusafir

Dua minggu dalam bulan ini dipenuhi dengan bermusafir.

Hari  Sabtu dua minggu lepas ke pulau mutiara atas urusan kerja, Umar & muadz & Ibu mereka pun ikut sama, pertama kali naik firefly (perbelanjaan sendiri ye).

Alhamdulillah, tak  la bergegar sepertimana yang dikatakan. cuma Umar malam tu bad mood sikit sebab siang tak tidur. Masa naik menangis, masa turun pun menangis. Banyak faktor penyebab “kemenangisannya” (mintak maaf ye cikgu bahasa melayu) antaranya, duduk betul-betul sebelah kipas enjin yang bising, ibu & abah duduk asing-asing, masa dalam perjalanan ke airport umar tidur kat belakang, malam gelap, etc…etc.

di-kuantan-airportpenang-trippenang-trip-2

Bagi aku, ni kali kedua di Pulau pinang, kali pertama masa sekolah dulu, ikut rombongan sekolah Kak Ipah naik bas.

penang-bridgecable-car

Hari isnin 19/01/09, Balik-balik dari bukit bendera (lepas habis urusan kerja)  masuk bilik tengok atas meja ada sebiji kek bertulis ” Happy Birthday”.. (hari lahir siapa pulak ni)..

Sidik :I just return to my room, and see on the desk there is a cake, may I know whose cake is this, I didn’t order as long as I remember

Receptionist : Hold on sir…. (lepas beberapa saat) Isn’t today your birthday?

Sidik : No lah.. mine was 19 October 1981, not 19 January..

Receptionist : It is written here 19/01/1981, so our staff was wrongly entered your birthday, ok sir you can have the cake, don’t worry..

Sidik : (Dalam hati) Rezeki.. Hehehe, ok thank you..

besday-cake-freepotong-kek

Tempat-tempat yang sempat dilawati (selepas selesai urusan kerja la yang pastinya). Naik kereta kabel bukit bendera, makan char kuey teow di Padang Kota Lama, beli coklat & buah pala,pergi taman rama2. Memang tak banyak, sebab tujuan pergi bukan nak melancong.

chocolate-boutiquerama-ramarama

Balik hari rabu malam, kerja 2 hari, hari sabtu balik Perak pulak. Sejak idulfitri yang lepas tak balik Perak, kesian Mbah Lanang & Wedok rindukan umar & muadz & menantunya orang Pekan nih. Kak Lalah, jangan jeles ye, memanglah adat dunia orang yang jauh & jarang jumpa dirindui selalu, heheh..

nak-pegi

Jalan ok je, nampak di arah yang berlawanan, kereta bersesak-sesak dari plaza tol gombak ke Genting Sempah.

jem-gombak

Alhamdulillah Mak & Bapak sihat, kami sampai waktu asar.

rumah-bapakahlan

Kat Sungai Manila, Kamil sampai malam tu masa kitorang dah tidur(dulu aku janji nak panggil Kang Kamil masa darjah 6 tapi tak panggil-panggil jugak). Dah setahun tak jumpa Kamil ni, last time jumpa masa bulan 1 tahun lepas. Naqib dah pandai cakap banyak, naqia pun dah besar..

Esoknya, Atiqah dan adik-adiknya kecuali Aiman, datang. Belasah durian Sungai Manila, memang dah lama tak rasa durian kat sini, sejak pokok-pokok tepi parit mati. Kiranya ni durian kampung generasi pokok-pokok baru, sempat jugak aku makan..alhamdulillah

Malam tu Kak Ipah dan anak-anaknya yang katun2 tu pun sampai..kak ipah sampai-sampai tu aku tengah terlelap kat bawah.. mak, kok lemu temen adik ki.. (Mak, kenapa gemuk sangat sidik ni).. entah la, aku rasa kurus je, seluar je yang semakin mengecil..

bebudak

kapung

Esoknya perjalanan balik, singgah beli kerepek kat kedai kerepek dekat Sungai Apong, dekat SBPI sekolah lama Aizat.

kerepek

Makan tengahari di Sekinchan. Sampai rumah dalam pukul 7 malam. Kabinet dapur dah siap, Amran pasang masa kitorang balik kampung. Tapi Umar yang rasmikan dulu & tolong mengemas 🙂

kabinet

muadz

Anak-anak dah sihat Alhamdulillah

Alhamdulillah, setelah bergilir-gilir sakit, anak-anak dah sihat. Yang tinggal hanyalah parut-parut kecil yang akan hilang bila mereka besar nanti, selain itu terbina juga antibodi varicella-zoster immunoglobulin yang akan menghalang penyakit itu untuk seumur hidup, insya-Allah.

Muadz masa paling banyak jerawatumar dan jerawatnyeUmar & Muadz kepenatan
umar-muadz-2

Tapi anak-anak di Gaza bagaimana?

“Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami menjadikan-Mu sebagai pendinding (kepada musuh2) kami, dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan mereka.

“Wahai Tuhan kami, wahai Tuhan yang menurunkan al-Kitab (al-Quran), dan wahai yang menjalankan awan, dan wahai yang menghancurkan tentera al-Ahzab, hancurkanlah Yahudi perampas dan penjajah dan bantulah kami ke atas mereka dan goyangkanlah mereka.

Wahai Tuhan kami, binasakanlah kesempurnaan mereka, dan pecah-belahkanlah jemaah/kesatuan mereka, dan gagapkanlah perkataan mereka (melalutkan kereka), pecah belahkanlah hati-hati mereka, goyahkanlah pendirian mereka, dan hantarkanlah anjing ke atas mereka dari anjing-anjing suruhanMu, wahai Tuhan Yang Maha Gagah Perkasa, wahai Tuhan Yang Maha Berani, wahai Tuhan Yang Maha Berdendam, wahai Allah tuhan kami, turunkanlah ke atas mereka kemarahan dan kesakitan dariMu yang tidak mampu ditolak oleh kaum yang berdosa…amiin”, – from zaharuddin.net

Aku Malu..

Saudara-saudara ku di Ghaza..
Ketika kau sedang bertempiaran lari dibom syaitan zionis
Aku sedang duduk bersenang lenang di sini menonton berita tentangmu di TV

Aku malu dengan diriku sendiri
Aku bagaikan orang yang lemah tak upaya
Doa untukmu pun selalu aku terlupa
Apatah lagi pertolongan dari harta dan jiwaku sendiri.

Malunya Aku..

Impianku

Satu hari nanti aku dapat menunaikan solat di Al-Aqsa,
Bersama saudara-saudaraku di sana…Amiin

Jahanam Israel!!!!