1432 Hijrah, 30 tahun, Sidik.org

Abah kepada dua orang anak, tanda-tanda lanjut usia mula nampak

1) Kita baru masuk ke tahun 1432 hijrah. Semoga hijrah kita sentiasa ke arah kebaikan. Hayati hijrah Rasulullah S.A.W, keluarga dan sahabat Radiallahu Anhum. Sama-sama betulkan niat kita, jangan sampai niat yang salah menjadikan segala amalan baik yang kita lakukan jadi sia-sia.

2) Menginsafi umur saya yang genap 30 tahun mengikut perkiraan takwim Hijriah pada tanggal 20 Zulhijjah 1431H dua minggu lepas, semoga Allah sentiasa merahmati kami dan mengampunkan dosa-dosa kami, dan pengakhiran umur kami nanti dalam keadaan baik, (husnul khatimah) amiin.

Abah kepada dua orang anak, tanda-tanda lanjut usia mula nampak
Abah kepada dua orang anak, tanda-tanda lanjut usia mula nampak

3) Setelah dua (2) tahun domain sidik.org terlepas ke tangan pihak yang tak berkenaan akibat saya terlambat memperbaharui langganan, tahun ini pihak tersebut tak memperbaharui langganan mereka (mungkin kerana tak ada orang nak beli). Jadi semalam domain tersebut kembali saya langgan, tetapi buat masa ini saya hanya set untuk redirect (terjemah?)  ke sidik.org.

Dari Umar R.A. : aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda: ” Sesungguhnya setiap amalan tergantung kepada niatnya, dan setiap orang akan memperoleh sesuai dengan niat masing-masing. Barang siapa hijrahnya untuk dunia yang ingin diraihnya atau untuk seorang wanita yang ingin dinikahinya, maka hijrahnya sebatas pada apa yang menjadi niatnya” – terjemahan hadith Riwayat Bukhari –

Temai Hulu, Kota Bharu, Sungai Manila dan Makkah

Kota Bharu - Hari 1

1) Dua minggu lepas Abah & Mak mertua saya berlepas ke Tanah suci menyambut panggilan Haji. Ketika ini mereka sedang bersiap untuk memulakan perjalanan wukuf di Arafah. Semoga Allah menerima Haji mereka.

Mak (di kuantan airport)
Mak (di kuantan airport)
abah (kanan sekali) - Di Kuantan Airport
abah (kanan sekali) - Di Kuantan Airport

2) Minggu lepas saya ke Kota Bharu atas urusan kerja, dan nampaknya angin monsun timur laut sudah mula menampakkan kunjungan tahunannya.

Kota Bharu - Hari 1
Kota Bharu - Hari 1
Kota Bharu - Hari ke dua
Kota Bharu - Hari ke dua

3) Minggu lepas saya dan keluarga berkesempatan pulang ke Sungai Manila, Alhamdulillah. Moga kepulangan kami mengubat sedikit kerinduan ayahbonda.

Bapak - 2 November hari ulangtahun kelahiran yang ke-78
Bapak - 2 November lepas hari ulangtahun kelahiran beliau yang ke-78
Nak tengok Lori
Nak tengok Lori - Sebelum kena marah

4) Selamat menyambut Eidul Adha. Bersama kita belajar dari kisah pengorbanan baginda Ibrahim Alaihi Salam, Ismail Alaihi Salam & Siti Hajar.

“Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku. (Terjemahan Surah Ibrahim: Ayat 40)

Ingatan bagaimana lagi yang kita nanti ?

image

Semenjak dua menjak ini kita diingatkan dengan kemalangan ngeri, tsunami, letusan merapi dan macam-macam kejutan lagi di dalam dan luar negeri, tapi kita macam buat-buat tak reti. Masih lagi meninggi diri, mungkin sebab belum kena pada batang hidung sendiri, atau menanti bencana yang besar lagi, lalu kita jadikan berita sensasi. Ya Allah, lindungi negara dan umat ini dari tangan-tangan perosak negeri.

Musafir Di Aidil Fitri

Pondok wakaf di Kuala Selangor

Pertamanya al-Fatihah buat arwah Aki (ayah kepada ibu mertua saya) yang telah kembali ke Rahmatullah pada malam hari raya di Pekan.

arwah aki (dua dari  kiri), di kiri sekali isteri beliau, arwah tok (meninggal dunia 2 tahun lepas). (gambar di ambil tahun 2005, majlis pertunangan)
Arwah Aki (dua dari kiri), di kiri sekali isteri beliau, arwah Tok (meninggal dunia 2 tahun lepas). (gambar di ambil tahun 2005, majlis pertunangan)

Juga Al-Fatihah buat arwah Sapuan Mat Ariff, bekas rakan sekelas di Sekolah Rendah . Walaupun beberapa kali kita ber SMS nak berjumpa di Kuantan, akhirnya tak kesampaian juga. Sesungguhnya kita milik Allah, dan sesungguhnya kepada Allah kita akan kembali..

Tahun ni kami berhari raya di Pekan dahulu.

Muadz menanti tetamu di pintu
Muadz menanti tetamu di pintu
umar tengah moncong
Umar tengah moncong

Hari ke dua, kami bertolak ke Perak. berhenti di PSS Gambang  arah barat untuk mengisi minyak dan Solat & Makan di Masjid Kuala Selangor.

Moncong lah lagi
Moncong lah lagi
Pondok wakaf di Kuala Selangor
Pondok wakaf di Masjid Kuala Selangor

Tiga syawal menziarah Kakak di Sabak Bernam, dan juga saudara sebelah Mak di Sabak Bernam dan Sungai Besar. Saudara sebelah bapak majoriti tinggal  di Johor, jadi lain kali insyaAllah akan ke sana.

Main Buaian
Main Buaian
Muadz di rumah Mbah Ngi
Muadz di rumah Mbah Ngi

Hari ke-empat, menziarah bapa saudara di Felda Sungai Tengi.

Haai saya Umar, ini adik saya Muadz
Haai saya Umar, ini adik saya Muadz
Tak Nangis dah
Tak Nangis dah
Control Macho
Control Macho

Kelmarin, selepas beraya di rumah kakak-kakak di Lekir dan Teluk Intan dan kemudian bertolak pulang ke Kuantan jam 7 malam. Berhenti solat & rehat di PSS Gombak.

Muadz dan sepupu-sepupu
Muadz dan sepupu-sepupu
buku-buku yang dibeli dengan menebus mesra point di PSS Gombak
Buku-buku Telaga Biru yang dibeli dengan menebus mata ganjaran Mesra di PSS Gombak

Selepas itu tiga lagi tempat berhenti  (PSS Bentong, R&R Temerloh dan R&R Gambang) kerana pemandu mengantuk yang amat sangat. Akhirnya sampai ke rumah jam 3.40 pagi. Biarlah lambat, asal selamat. Alhamdulillah.

Ketam buat camni - Muadz-
Ketam buat camni - Muadz-

*PSS – PETRONAS Service Station

*R&R – Rawat dan Rehat

Salam Eidul Fitri 1431H

header

Ramadhan sudah hampir ke penghujungnya,  selamat tinggal bulan Ramadhan,  moga tahun depan kita berjumpa lagi. Moga Ramadhan ini menjadi titik perubahan kepada kita untuk menjadi muslim yang bertaqwa dan yang penting, moga kita sama-sama mendapat keredhaan dan keampunan Allah.

Dengan penuh merendah diri, kami sekeluarga mengucapkan mengucapkan Salam Eidul Fitri kepada semua umat Islam, dan kami memohon kemaafan  sekiranya ada sebarang kesilapan sama ada yang kami sengajakan atau tidak, dan kesalahan yang kami sedari atau tidak.

Daripada Aisyah R.Anha, Nabi S.A.W bersabda “Ya Allah, Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Mulia, Engkau menyukai keampunan maka ampunkanlah daku” (Riwayat At-Tirmizi, Ibnu Majah dan Al-Hakim)

Sidik @ Alamini.net
26 Ramadhan 1431 H

Selamat Menyambut Ulangtahun Kemerdekaan ke-53

bulan (21 ramadhan), di atas bendera

Kita adalah hamba Allah yang merdeka. Merdeka untuk membuat pilihan baik dan buruk, merdeka untuk membuat perubahan, merdeka dari jadi hamba manusia (dan jin), merdeka untuk melakukan apa yang kita kehendaki.

Tapi ingat, kita ini dahulu, kini dan selamanya adalah Hamba Allah..jangan biar minda kita terus dijajah oleh persepsi-persepsi pelik buatan manusia.

bulan (21 ramadhan), di atas bendera
bendera berlatarbelakang bulan separuh (21 ramadhan)

Selamat menempuh 10 malam terakhir Ramadhan.. Ramadhan, Menjana Transformasi.

tanjung gelang

Sidik @ Alamini.net
21 Ramadhan 1431
31 Ogos 2010