1432 Hijrah, 30 tahun, Sidik.org

Abah kepada dua orang anak, tanda-tanda lanjut usia mula nampak

1) Kita baru masuk ke tahun 1432 hijrah. Semoga hijrah kita sentiasa ke arah kebaikan. Hayati hijrah Rasulullah S.A.W, keluarga dan sahabat Radiallahu Anhum. Sama-sama betulkan niat kita, jangan sampai niat yang salah menjadikan segala amalan baik yang kita lakukan jadi sia-sia.

2) Menginsafi umur saya yang genap 30 tahun mengikut perkiraan takwim Hijriah pada tanggal 20 Zulhijjah 1431H dua minggu lepas, semoga Allah sentiasa merahmati kami dan mengampunkan dosa-dosa kami, dan pengakhiran umur kami nanti dalam keadaan baik, (husnul khatimah) amiin.

Abah kepada dua orang anak, tanda-tanda lanjut usia mula nampak
Abah kepada dua orang anak, tanda-tanda lanjut usia mula nampak

3) Setelah dua (2) tahun domain sidik.org terlepas ke tangan pihak yang tak berkenaan akibat saya terlambat memperbaharui langganan, tahun ini pihak tersebut tak memperbaharui langganan mereka (mungkin kerana tak ada orang nak beli). Jadi semalam domain tersebut kembali saya langgan, tetapi buat masa ini saya hanya set untuk redirect (terjemah?)  ke sidik.org.

Dari Umar R.A. : aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda: ” Sesungguhnya setiap amalan tergantung kepada niatnya, dan setiap orang akan memperoleh sesuai dengan niat masing-masing. Barang siapa hijrahnya untuk dunia yang ingin diraihnya atau untuk seorang wanita yang ingin dinikahinya, maka hijrahnya sebatas pada apa yang menjadi niatnya” – terjemahan hadith Riwayat Bukhari –

Temai Hulu, Kota Bharu, Sungai Manila dan Makkah

Kota Bharu - Hari 1

1) Dua minggu lepas Abah & Mak mertua saya berlepas ke Tanah suci menyambut panggilan Haji. Ketika ini mereka sedang bersiap untuk memulakan perjalanan wukuf di Arafah. Semoga Allah menerima Haji mereka.

Mak (di kuantan airport)
Mak (di kuantan airport)
abah (kanan sekali) - Di Kuantan Airport
abah (kanan sekali) - Di Kuantan Airport

2) Minggu lepas saya ke Kota Bharu atas urusan kerja, dan nampaknya angin monsun timur laut sudah mula menampakkan kunjungan tahunannya.

Kota Bharu - Hari 1
Kota Bharu - Hari 1
Kota Bharu - Hari ke dua
Kota Bharu - Hari ke dua

3) Minggu lepas saya dan keluarga berkesempatan pulang ke Sungai Manila, Alhamdulillah. Moga kepulangan kami mengubat sedikit kerinduan ayahbonda.

Bapak - 2 November hari ulangtahun kelahiran yang ke-78
Bapak - 2 November lepas hari ulangtahun kelahiran beliau yang ke-78
Nak tengok Lori
Nak tengok Lori - Sebelum kena marah

4) Selamat menyambut Eidul Adha. Bersama kita belajar dari kisah pengorbanan baginda Ibrahim Alaihi Salam, Ismail Alaihi Salam & Siti Hajar.

“Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku. (Terjemahan Surah Ibrahim: Ayat 40)

Ingatan bagaimana lagi yang kita nanti ?

image

Semenjak dua menjak ini kita diingatkan dengan kemalangan ngeri, tsunami, letusan merapi dan macam-macam kejutan lagi di dalam dan luar negeri, tapi kita macam buat-buat tak reti. Masih lagi meninggi diri, mungkin sebab belum kena pada batang hidung sendiri, atau menanti bencana yang besar lagi, lalu kita jadikan berita sensasi. Ya Allah, lindungi negara dan umat ini dari tangan-tangan perosak negeri.

Musafir Di Aidil Fitri

Pondok wakaf di Kuala Selangor

Pertamanya al-Fatihah buat arwah Aki (ayah kepada ibu mertua saya) yang telah kembali ke Rahmatullah pada malam hari raya di Pekan.

arwah aki (dua dari  kiri), di kiri sekali isteri beliau, arwah tok (meninggal dunia 2 tahun lepas). (gambar di ambil tahun 2005, majlis pertunangan)
Arwah Aki (dua dari kiri), di kiri sekali isteri beliau, arwah Tok (meninggal dunia 2 tahun lepas). (gambar di ambil tahun 2005, majlis pertunangan)

Juga Al-Fatihah buat arwah Sapuan Mat Ariff, bekas rakan sekelas di Sekolah Rendah . Walaupun beberapa kali kita ber SMS nak berjumpa di Kuantan, akhirnya tak kesampaian juga. Sesungguhnya kita milik Allah, dan sesungguhnya kepada Allah kita akan kembali..

Tahun ni kami berhari raya di Pekan dahulu.

Muadz menanti tetamu di pintu
Muadz menanti tetamu di pintu
umar tengah moncong
Umar tengah moncong

Hari ke dua, kami bertolak ke Perak. berhenti di PSS Gambang  arah barat untuk mengisi minyak dan Solat & Makan di Masjid Kuala Selangor.

Moncong lah lagi
Moncong lah lagi
Pondok wakaf di Kuala Selangor
Pondok wakaf di Masjid Kuala Selangor

Tiga syawal menziarah Kakak di Sabak Bernam, dan juga saudara sebelah Mak di Sabak Bernam dan Sungai Besar. Saudara sebelah bapak majoriti tinggal  di Johor, jadi lain kali insyaAllah akan ke sana.

Main Buaian
Main Buaian
Muadz di rumah Mbah Ngi
Muadz di rumah Mbah Ngi

Hari ke-empat, menziarah bapa saudara di Felda Sungai Tengi.

Haai saya Umar, ini adik saya Muadz
Haai saya Umar, ini adik saya Muadz
Tak Nangis dah
Tak Nangis dah
Control Macho
Control Macho

Kelmarin, selepas beraya di rumah kakak-kakak di Lekir dan Teluk Intan dan kemudian bertolak pulang ke Kuantan jam 7 malam. Berhenti solat & rehat di PSS Gombak.

Muadz dan sepupu-sepupu
Muadz dan sepupu-sepupu
buku-buku yang dibeli dengan menebus mesra point di PSS Gombak
Buku-buku Telaga Biru yang dibeli dengan menebus mata ganjaran Mesra di PSS Gombak

Selepas itu tiga lagi tempat berhenti  (PSS Bentong, R&R Temerloh dan R&R Gambang) kerana pemandu mengantuk yang amat sangat. Akhirnya sampai ke rumah jam 3.40 pagi. Biarlah lambat, asal selamat. Alhamdulillah.

Ketam buat camni - Muadz-
Ketam buat camni - Muadz-

*PSS – PETRONAS Service Station

*R&R – Rawat dan Rehat

Salam Eidul Fitri 1431H

header

Ramadhan sudah hampir ke penghujungnya,  selamat tinggal bulan Ramadhan,  moga tahun depan kita berjumpa lagi. Moga Ramadhan ini menjadi titik perubahan kepada kita untuk menjadi muslim yang bertaqwa dan yang penting, moga kita sama-sama mendapat keredhaan dan keampunan Allah.

Dengan penuh merendah diri, kami sekeluarga mengucapkan mengucapkan Salam Eidul Fitri kepada semua umat Islam, dan kami memohon kemaafan  sekiranya ada sebarang kesilapan sama ada yang kami sengajakan atau tidak, dan kesalahan yang kami sedari atau tidak.

Daripada Aisyah R.Anha, Nabi S.A.W bersabda “Ya Allah, Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Mulia, Engkau menyukai keampunan maka ampunkanlah daku” (Riwayat At-Tirmizi, Ibnu Majah dan Al-Hakim)

Sidik @ Alamini.net
26 Ramadhan 1431 H

Selamat Menyambut Ulangtahun Kemerdekaan ke-53

bulan (21 ramadhan), di atas bendera

Kita adalah hamba Allah yang merdeka. Merdeka untuk membuat pilihan baik dan buruk, merdeka untuk membuat perubahan, merdeka dari jadi hamba manusia (dan jin), merdeka untuk melakukan apa yang kita kehendaki.

Tapi ingat, kita ini dahulu, kini dan selamanya adalah Hamba Allah..jangan biar minda kita terus dijajah oleh persepsi-persepsi pelik buatan manusia.

bulan (21 ramadhan), di atas bendera
bendera berlatarbelakang bulan separuh (21 ramadhan)

Selamat menempuh 10 malam terakhir Ramadhan.. Ramadhan, Menjana Transformasi.

tanjung gelang

Sidik @ Alamini.net
21 Ramadhan 1431
31 Ogos 2010

Budaya Sensasi

paya bersebelahan dengan pusat pembuangan sampah jabor
paya bersebelahan dengan pusat pembuangan sampah jabor

Mungkin kita biasa dengan berada dalam situasi ini.

1) Jalan empat lorong, kesesakan jalan raya berlaku dan pemandu tertanya-tanya apakah yang menyebabkan jalan raya sesak. Bila sampai, rupa-rupanya ada motokar pancit di lorong berlawanan, dan ada dua tiga motokar lagi berhenti. Selepas tempat tersebut, lalulintas bergerak lancar dan pemandu tadi masih tertanya-tanya kenapa tempat tadi sesak (walaupun dia sendiri memperlahankan kenderaan kerana nak melihat motokar pancit tadi).

2) Berlaku kemalangan ngeri melibatkan bas. Daripada pengunjung kedai kopi hingga pak  menteri  semua ingin beri pendapat, ada yang mencadangkan bas tak boleh bergerak waktu malam, ada yang mencadangkan bas patut dilupus setelah 10 tahun, ada yang mencadangkan sistem demerit diperketatkan, ada yang mencadangkan laluan khas bas di lebuh raya. setelah dua minggu, cadangan hanya tinggal cadangan, yang akan timbul semula bila ada bas lain terlibat dalam kemalangan.

3) Berlaku kematian, dan wartawan (rasmi atau tak) bertanya kepada keluarga mangsa. sebelum mati ada tak berlaku perubahan apa-apa pada arwah. lalu si ibu yang sedang bersedih terpaksa menjawab soalan mengatakan arwah menjadi seorang pendiam. Lalu cerita itu disebarkan, dan ditokok tambah dengan perisa untuk menyedapkan cerita. Menyebabkan timbul persepsi, bila seseorang tu berubah, tiba-tiba rajin baca quran, rajin solat, rajin bekerja ..”orang ni buang tebiat ke, nak mati agaknya”, sehingga menyebabkan orang tersebut kurang motivasi untuk berubah.

4) Seorang hamba Allah menceritakan pengalaman peliknya diganggu makhluk halus (selain kategori semut, kuman dan nyamuk), lalu rakan-rakan yang mendengar ghairah mula menceritakan pengalaman seumpama yang pernah dilalui, atau pengalaman yang kawan kepada rakan tadi ceritakan, atau pengalaman sahabat kepada kawan kepada rakan tadi ceritakan, yang pastinya ada sedikit pengubahsuaian.

Banyak lagi cerita lain yang kita mungkin berada dalamnya. Ini boleh dikategorikan sebagai budaya sensasi, budaya yang kita dan masyarakan kita suka dengar. Inilah yang sering dipaparkan di kaca televisyen dan bahan bacaan, yang kita suka tonton dan baca. Kisah Misteri, kes mahkamah syariah, kisah dahsyat, yang mungkin tujuannya sebagai pengajaran, tapi kebanyakan kita menonton semata-mata kerana minat dengan perkara-perkara misteri dan sensasi yang boleh diceritakan kepada orang. Bila kita asyik mencari kulit, kita lupa mencari isi.. makan kulit, kacang dilupakan.

Mungkin yang membaca karangan taraf PMR ini, tidak termasuk dalam hamba Allah yang disebutkan tadi. Tapi yang menulis  ini  selalu menjadi orang-orang di atas, tapi saya tidak berbangga kerana menjadi seperti tersebut.

Ramadhan adalah titik tolak untuk kita berubah ke arah kebaikan. Cuba tanya diri banyak mana perubahan  yang kita belum lakukan.

Menganggap diri masih munafiq adalah jauh lebih baik daripada menganggap diri sudah kuat imannya. kerana orang yang rasa diri masih munafiq, akan berusaha membuang ciri-ciri nifaq yang ada padanya. (Rujuk kisah hanzalah r.a. di artikel ustaz hasrizal )

* sebahagian isi adalah  olahan daripada tazkirah ustaz hishamuddin dalam satu program anjuran syarikat semalam.

Cerita bergambar

Kami memang dah lama menyimpan hasrat untuk bergambar bersama-sama, tapi semalam sebelum balik ke pekan baru tercapai.

Kisah Beg Pinggang

gambar ditangkap dengan kamera yang hampir hilang

Hari Ini, dalam satu mesyuarat panjang anjuran sebuah jabatan kerajaan

Aku hadir sebagai wakil kepada pengurus di pejabat syarikat. Tiba-tiba aku terlihat di dalam senarai nama hadirin, ada nama yang macam pernah kudengar nama itu, wakil kepada sebuah syarikat lain. Lalu aku tanya Mr M di sebelah, yang tu nama dia Encik S ye? MR M, ha’ah baik dia tu, kawan lama aku. Aku: ooo, aku rasa macam kenal lah dia tu, ada sejarah lama..

Hari itu, beberapa hari selepas majlis pernikahan.
Di dalam perjalanan bersama isteri bercuti ke sebuah pulau di pantai timur, kami singgah sebentar solat zuhur dan asar di masjid Pulau Kerengga, Marang.

Sampai ke merang hampir jam 8 malam, kami berhenti sebentar di sebuah warung untuk membeli makanan. Tiba-tiba, aku sedar yang beg pinggang tempat aku meletak beg duit isteri dan kamera tiada di dalam kereta. Mujurlah beg duit sendiri yang aku letak dalam poket ada lagi. Lalu aku pun teringat bahawa tadi semasa singgah solat asar di masjid, aku meletakkan beg tersebut di satu tempat, dan aku lupa mengambilnya. Lalu kami pun u-turn beberapa puluh kilometer ke belakang, menuju ke masjid tadi.

Sesampainya di sana, jemaah telah selesai solat isyak. Seperti sudah dapat dirasa, barang tersebut sudah tiada di sana. Lalu aku pun pergi bertanya kepada seorang jemaah yang hadir. A”ssalamualaikum..Pakcik, saya nak tanya, ada tak orang terjumpa barang kat masjid tadi? barang saya tertinggal” , Pakcik: Entah lah tak dok pulak, cuba tanya pakcik sebelah tu. Selepas tu, semua pertanyaan kepada mereka yang ada di situ dijawab hampa.

Lalu kami pun menuju balai polis berhampiran untuk bertanya sekiranya ada orang jujur menyerahkan (mengharapkan suasana macam cerita dalam buku), tapi harapan tinggal harapan. Lalu kami pun membuat laporan polis berkenaan kehilangan barang tersebut.

Bermacam-macam perasaan berlegar di fikiran, dengan kamera anak saudara yang aku pinjam, duit persatuan yang aku bawa ke hulu ke hilir kerana tiada tempat menyimpan, beg duit isteri dan barang-barang lain-lainnya, mungkin percutian kami akan menjadi hambar.. Lalu akhirnya kami bertawakkal dan berdoa sambil menyelusuri jalan-jalan di Kuala Terengganu untuk mencari bank. Sekiranya Allah menetapkan masih rezeki kami, adalah barang-barang tersebut nanti..tawakkalna ‘Alallaah..

Tiba-tiba telefon bimbit isteri berdering, pemanggil menyatakan bahawa dia menjumpai sebuah beg pinggang masa singgah di masjid tadi, dan di dalamnya ada sebuah resit pembelian alat elektrik yang terdapat nombor telefon pelanggan, iaitu nombor telefon isteriku. Beliau dan isterinya menginap di sebuah hotel di Kuala Terengganu, dan meminta kami mengambilnya..Alhamdulillah, lalu kami dengan penuh syukur pergi ke hotel tempat Encik tersebut menginap, tanpa sebarang perasaan wasangka. Setelah memberi salam, kami pun mengenalkan diri. Encik S bertanya beberapa soalan bagi memastikan memang kami tuan empunya barang-barang tersebut.

Menurutnya, beliau dan isteri sedang dalam perjalanan untuk outstation di Kuala Terengganu, semasa singgah di masjid berkenaan, beliau terjumpa barang tersebut dan mengambilnya kerana sekiranya ditinggalkan, nanti mungkin ada manusia yang kurang bertanggungjawab akan “mengebasnya”. Sekiranya diserahkan kepada pihak polis, dikhuatiri ada segelintir yang kurang beramanah. Maklumlah, Tunai. Alhamdulillah, Hanya Allah yang dapat membalas jasa kalian.

Akhirnya kami sampai ke tempat kami hendak menginap di Merang tepat jam 12 malam dalam kelaparan, tetapi di dalam hati, penuh kesyukuran. Allah baru tarik sekejap sahaja barang-barang berharga, hati dah menggelabah. Moga Allah menetapkan keimanan kami semua..

gambar ditangkap dengan kamera yang hampir hilang
gambar ditangkap dengan kamera yang hampir hilang

Dan selepas peristiwa itu, aku cuba sedaya-upaya untuk menahan geram, bila isteri mengingatkan sama ada aku sudah membawa beg duit, dan telefon bimbit setiap kali keluar rumah.hehe..

Hari Ini, selepas tamat mesyuarat yang lama.

Aku bersalam dengan Encik S,

Aku :Assalamualaikum, Encik S ingat saya lagi tak, tahun 2006, encik pernah terjumpa barang2 saya..
Mr M: Itulah tadi sidik cakap ko pernah jumpa wallet dia dulu
Encik S : Waalaikumussalam, Oh Ingat, yang saya jumpa kat masjid hari tu kan..masa tu saya pi terengganu. apa habaq
Aku : Heheh,alhamdulillah.. itulah.. dah 4 tahun dah..terima kasihlah banyak-banyak En S…

dan business card bertukar tangan, supaya dapat sentiasa berhubung.

Pengajaran :

1) Sentiasa pastikan semua barang-barang penting ada semasa hendak memulakan perjalanan.

2) Tawakkal – setelah segala usaha telah dilakukan, berserahlah kepada Allah.

3) Persaudaraan sesama Muslim mesti sentiasa dijaga agar tidak terputus.

4) Wajib menjaga amanah.