Dia ambik duit abah…

Kami baru balik dari perak, suka sangat al faruq dan as sabiq dapat balik kampung perak, rumah embah..

Pagi sabtu, abah kejutkan Al Faruq bangun pagi. Umar, bangun mandi….celik mata, duduk..umar nak pergi mana hari ni?..”nak balik kampung” , kampung kat mana? “kat perak” ..ada siapa kat kampung? “ade embah.. ada kakak”.., seronok balik kampung? “seronok”. entah kakak mana satu yang dimaksudkan, banyak sangat kakak-kakak dan abang-abang kat kampung tu.. bila mereka pun balik kampung.

Siapa nak balik kampung angkat tangan…”yeeee” (jawab muadz sambil mengangkat dua-dua tangan)

Dalam perjalanan yang cuaca yang agak suam-suam kuku (atau berpijar dengan sinar ultraungu sang suria), aliran trafik terganggu di beberapa tempat dek lampu isyarat yang kurang produktif.  Berhenti makan tengah hari masakan ala jawa di sekinchan. bila nampak sawah padi umar cakap “air pantai”, abah cakap tu sawah padi la umar, bukan pantai…, “bukaaan, tu air pantai…”. hmm..nanti cakap lebih2 nangis pulak, baik abah diam daripada berhujah sawah padi vs air pantai.

Muadz pula  bila nampak lori sibuk panggil”ayiii”.. dan masjid.. “ajiiiid” , dan bila bosan mula minta “ngkuu”, “ngkot”, dan tugas ibunya lah untuk berpusing ke belakang dan melayan karenah anak-anak, bila mereka tak tidur.

Semalam pergi ke Felda Sungai Tengi, kenduri menyambut menantu sepupu, anak saudara mak. Jalan sabak bernam- tanjung malim boleh tahan hebatnya, lopak-lopak di jalanan membuatkan kami terlompat-lompat sepanjang jalan. kesian mak & bapak. Nampak sawah lagi, masa kecil aku panggil pokok nasi..

Petang tu, ada lah “kakak-kakak” umar datang, kak ipah balik sungai manila setelah pulang dari kenduri tadi.

Malam tadi sebelum tidur, aku duduk di dapur, mendengar kisah dan nasihat emak. Beliau menyelusuri kisah setengah abad yang silam, ketika bersama bapak pergi meneroka hutan yang sekarang dikenali sebagai Kg Sungai Manila. Seperti tak percaya bila mengenangkan ketika itu, tinggal di pondok bertiang dan berlantaikan batang pokok serdang, beratapkan atap rumbia dan berdindingkan kulit kayu.  Sekarang, betapa bersyukurnya emak kerana anak-anak kini semuanya cukup makan pakai, berlumba-lumba menimba ilmu, mencari rezeki, meneruskan hidup sebagai khalifah bersama keluarga masing-masing di bumi Allah ini..Alhamdulillah. Setelah cita-citanya untuk menjadi guru tidak kesampaian dek kekangan kewangan bila Mbah Sidek pergi, azam beliau, semua anak-anaknya akan berjaya dalam hidup..insyaAllah, azam mak akan tercapai, amiin..

Nasihat Emak, agar teruskan hidup dengan tenang, ingat Allah sentiasa, setia kepada pasangan, dan sabar dengan karenah anak-anak..

Dalam perjalanan balik ke kuantan, di plaza tol gombak, aku menghulurkan duit kepada jurutol.. tiba-tiba ada suara dari belakang.. “Dia ambik duit abah..” aku dan isteri berpandangan, ketawa, dan perjalanan diteruskan…dah besar anak abah ni..

Ummi

Lagu oleh : Akbar

Sebuah luahan hati
Dari seorang anak
Untuk semua ibu
Ibu yang banyak berjasa
Dan khas
Buat umiku yang tercinta
Dengarlah

Sejak aku dilahirkan
Tak pernah henti kau berkorban
Mengajar ku menjadi insan
Yang berbudi punya pegangan

Kala ku tak mendengar kata
Tak pernah kau doa ku binasa
Cintamu terhebat di dunia
Tiada lagi yang sepertinya

Bagiku kau segalanya
Kau sentiasa dalam jiwa
Umi engkaulah ratuku
Permaisuri dalam kalbu

Ummiiii….Ummiii…..Ummii….Ummii

Khilaf antara kita lumrah
Buat ku sering rasa bersalah
Wahai umi ketahuilah
Kan ku terus melangkah gagah

Sejuta harapan ku bawa
Semangatmu tetap bersama
Sungguh kau tiada gantinya
Walau ku cari serata dunia

Umi engkaulah maharani
Senyum untukku sekali lagi
Usah bimbang wahai ummi
Andai jatuh ku bangun lagi

Ummiiii….Umiii…..Ummii….Ummiii

Mungkin engkau sangka aku
Tak peduli tak ambil tahu
Sedang aku teringat kan mu
Senyum tangis dalam rindu

Manis pahit legar di minda
Aku harap dikau percaya
Bahwa aku tetap setia
Doakanlah aku bahagia

Bahtera ini kan ku layar
Hidup ini terus mengajar
Wahai umi engkau penawar
Kau tetap nyalakan sinar

Ummi yaa lahnan a’syaqohu
wanasyidan dauman ansyuduhu
Fikulli makanin adzkuruhu
wa-azhollu azhollu uroddiduhu

Ini janji ikrar anakmu
Berjuang betuli yang lalu
Daku ingin engkau tahu
Kan ku penuhi hasratmu

Walau hidup dengan caraku
Dibina dari petunjukmu
Usah kau bimbang dan pilu
Ku kenangmu dalam doaku

Rindu pasti terlerai nanti
Engkau kan tetap ku ingati
Andai ku tiada di sisi
Di hati tetap menemani

Ummiiii….Umiii…..Ummii….Ummiii

Alhamdulillah..Kami Dapat Menantu

Semalam 30/01/10 kami adik beradik dapat menantu, anak sulung kepada Abang Mail, Hassan di ijabkabul dengan pasangannya Aizatul Munirah.

Hari Sabtu Kim bekerja separuh hari. Maka kami bertolak dari Kuantan Port jam 1.10 petang.  Berbekalkan arahan Google map yang dicetak, kami pun memulakan perjalanan ke Banting (GPS ? apa tu? telefon bimbit kami berdua dalah model hitam putih Nokia 1202 berharga kurang dari RM100 – ada torchlight). Menurut peta tersebut perjalanan akan mengambil masa 4 jam beberapa 30 minit.

Kami mula berpandukan peta dari MRR2 naik ke AKLEH. Umar (2 tahun 11 bulan) nampak sesuatu.. buu nampak KLCC ?cantiik. Muadz (Setahun Setengah) pun ikut abaaaah .. ciciiii…  yeee, KLCC PETRONAS.. jumpa tol AKLEH, Umar tanya.. abah, ape tu..? ini tol sayang… ooo tol…. lepas tu masuk Jalan Tun Razak, ke lebuhraya KL – Putrajaya, jumpa lagi tol.. Umar : abah.. ade laagi…..yeee ade lagi tol ni… Abah buat pe tu?… abah bayar duit tol, kat Kuala Lumpur ni kita bawak kereta kena bayar tol… ooooo..

Keluar lingkaran Putrajaya, salah masuk jalan, u-turn.. rujuk semula Peta, masuk B15 ke dengkil. kemudian  Jalan Banting B18..arahan seterusnya turn left at Jalan Klang Banting… (mana ada jalan tu belok kiri).. lalu di jalan yang salah,  kami pun terbelok kiri, u-turn lagi… terus ke jalan Abdul Samad, nampak jalan naik, ingatkan salah.. kami pun u-turn.. dan u-turn semula (4 kali u-turn semuanya) Kos masa U-Turn adalah lebih kurang 20  minit.

Setelah melalui beberapa jalan raya dan lebuh raya, dengan hidayah dari Allah, kami sampai ke destinasi jam 5.30 petang. Tukar lampin anak2,  solat dulu di Masjid At-Taqwa.  Rekabentuk masjid ni macam masjid sabak bernam, mungkin orang yang sama arkiteknya. Semasa tu keluarga semua dah mula beransur pulang dari majlis,dan kami bertembung semasa berjalan kaki ke rumah pengantin. Cadangnya malam ini, mereka nak berkumpul di rumah Kang Ram di shah alam. Lepas siap makan dan bersalam dengan pengantin (hassan & munirah) dan tuan rumah, aku ikut Kamil dari belakang menuju ke Shah Alam. Sampai ke HICOM waktu Maghrib, hujan lebat dan banjir kilat di satu dua tempat.

Sepanjang jalan ,  bila jumpa tol je al-faruq akan cakap.. abah, ade lagi bah..iye umar, banyak betul kan.. banyak kan..

Jalan terus sampailah ke Seksyen 11 rumah Kang Ram (Ramlan), akhir sekali kami sampai sini 2 tahun lepas. Kakak, Kak Ipah dan Kang Ram baru sampai. Kamil sampai kemudian, Abang Long (Bersama mak usu & along), Kang Ajib berdua dengan Kak Roslin (dari sabah).. Kak Lalah tak sampai2, rupanya mereka sudah salah masuk jalan dan berhenti di A&W seksyen 15. Abang ramlan pergi meng”escort” kak lalah dan sampai tak lama kemudian.Solat Maghrib & Isyak di situ. Minum teh o, kuih muih, nasi beriani..Alhamdulillah..terima kasih tuan rumah atas layanan diberikan.

Di tepi rumah kang ram, Muadz leka tengok Masjid Shah Alam yang terletak berhampiran.

Hari beransur malam, lalu masing-masing beransur ke destinasi masing-masing, kecuali bapak dan kak ipah yang bermalam di Shah Alam. Kakak Balik ke Sabak Bernam, Kak Lalah Balik ke Teluk Intan, Abang Long ke Johor, Abang Najib tak tau berjalan ke mana (mesti nak pergi shopping, heheh) , Aku ikut Kamil ke Taman Ixora, Sepang, sebelum tu hantar Tina(Anak Saudara) ke Institut Perguruan Islam Bangi dan sampai ke Sepang dalam 12.30 pagi.

Esok pagi lepas sarapan, kami minta permisi dulu dan mengucapkan terima kasih kepada tuan rumah. Umar nangis nak main basikal naqia.  Mengisi minyak di stesen PETRONAS dan singgah sekejap di Putrajaya… Muadz dah bersuara..ajiiid.. aaa abak (allahu akbar dlm bahasa muadz) umar : buu allahu akbar..masjid.. banyaknye.. iyee banyak kan umar..

Selepas mengambil beberapa gambar, dan muka anak-anak dan ibunya dah jadi merah dek kepanasan, kami pun beransur..sengaja lalu di UPM untuk melihat pemandangan. Banyak struktur baru dibangunkan sejak kami meninggalkan UPM setengah dekad yang lalu..tak lama kemudian Umar & Muadz tidur. . dan kami terus ke Pantai Timur…

Sampai ke Kuantan dalam 3.30 petang..macam biasa, bangun tidur, dua-dua masam..alalalala muah..

Alhamdulillah, Rasa gembira kerana jumpa semua adik-beradik yang 10 orang, dan keluarga masing-masing. Moga tak lama lagi naik pangkat jadi Embah insyaAllah..Mbah Dik..bunyinya macam panggilan arwah bapak emak, Allahyarham Haji Sidek. Teringat Allahyarham Mbah Katun (Mak Emak) masa aku kecil dulu, selalu bila aku ke rumah Pakde Di di sabak bernam, menggelar aku ” uwonge cilik, jenege tuwek”  (orangnya kecil, namanya tua -macam nama arwah suaminya)…

Ya Allah, moga dengan segala nikmat yang Kau berikan, kami menjadi hamba-Mu yang bersyukur, jauhkan kami dari kufur…amiiin…

Cerita versi CK Lah (XIII NAM 751.blogspot.com)

Cerita Versi Kamilz.com (Kamilz.com)