Categories
Anak-anak Sidik Isu Semasa

Anak-anak dah sihat Alhamdulillah

Alhamdulillah, setelah bergilir-gilir sakit, anak-anak dah sihat. Yang tinggal hanyalah parut-parut kecil yang akan hilang bila mereka besar nanti, selain itu terbina juga antibodi varicella-zoster immunoglobulin yang akan menghalang penyakit itu untuk seumur hidup, insya-Allah.

Muadz masa paling banyak jerawatumar dan jerawatnyeUmar & Muadz kepenatan
umar-muadz-2

Tapi anak-anak di Gaza bagaimana?

“Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami menjadikan-Mu sebagai pendinding (kepada musuh2) kami, dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan mereka.

“Wahai Tuhan kami, wahai Tuhan yang menurunkan al-Kitab (al-Quran), dan wahai yang menjalankan awan, dan wahai yang menghancurkan tentera al-Ahzab, hancurkanlah Yahudi perampas dan penjajah dan bantulah kami ke atas mereka dan goyangkanlah mereka.

Wahai Tuhan kami, binasakanlah kesempurnaan mereka, dan pecah-belahkanlah jemaah/kesatuan mereka, dan gagapkanlah perkataan mereka (melalutkan kereka), pecah belahkanlah hati-hati mereka, goyahkanlah pendirian mereka, dan hantarkanlah anjing ke atas mereka dari anjing-anjing suruhanMu, wahai Tuhan Yang Maha Gagah Perkasa, wahai Tuhan Yang Maha Berani, wahai Tuhan Yang Maha Berdendam, wahai Allah tuhan kami, turunkanlah ke atas mereka kemarahan dan kesakitan dariMu yang tidak mampu ditolak oleh kaum yang berdosa…amiin”, – from zaharuddin.net

Categories
Aktiviti Anak-anak Sidik Isu Semasa

Giliran Muadz Pula : : Hijrah

Setelah dua minggu umar dijangkiti virus chickenpox, petang semalam tengok ada bintik-bintik air muncul pada badan Muadz pula. Sah, giliran adik pula, malam tadi ke klinik, kali ni umar tak banyak cakap dengan doktor sebab tengah minum vitagen.

Cadangan asal cuti panjang nak balik Kg Sungai Manila, Perak telah berubah kepada, cuti di Pantai Batu Hitam, Kuantan. hehehe.

Takpelah adik kecik lagi dah kena, pasti ada hikmahnya. ya Allah, kurniakanlah kesihatan kepada ahli keluargaku, amiiin..

muadz-popxmuadz-popox-2

Tahun 1429H dah nak sampai ke penghujungnya, sedar tak sedar khamis lepas 20 Zulhijjah 1429, umur aku dah 28 tahun kalau dikira mengikut kalendar Hijri. Bertambah setahun lagi hampir ke liang lahad…

Mari kita sentiasa sama-sama berusaha untuk berhijrah kepada yang lebih baik

Kepada Muslimin & Muslimat, berhentilah dari merayakan dan meraikan perayaan agama lain sama ada langsung atau tak langsung..

Sedih melihat iklan-iklan di TV dan ucapan-ucapan oleh selebriti yang namanya Islam.

Categories
Anak-anak Sidik

Umar : infected with varicella zoster virus (VZV)

Bermula khamis lepas, umar al-faruq dikesan dijangkiti demam pelentong@chicken pox.

Malam tu jumpa doktor kat Az-Zahra..

Dr Razak: Ooo ini chicken pox ni

Umar : Popok

Dr Razak : Umar jangan dekat sangat dengan adik ye,  kalau adik minum susu ibu, hopefully akan dapat anti bodi ibu.

Umar : Didi

Progress 5 hari ni menunjukkan bintik-bintik merah dah mula kering.

Takpe lah umar, sabar je. Penyakit akan membuat kita lebih kuat insyaAllah..

Teringat masa aku darjah lima, penghujung bulan puasa kak Ipah kene chicken pox dari kawan kat asrama dia, aku sebagai adik yang baik ni pun tolong la sapukan ubat, akhirnya masa nak raya, aku pulak demam. So beraya dalam ‘kegatalan’ la tahun tu, heheh..Sedih mase tu sebab first time beli baju raya “lincing”..(merujuk kain licin, aku tak tau mane mulanya istilah tu terkeluar, sebab aku & kak ipah memang banyak mencipta istilah-istilah baru, hehe)..sebelum tu baju melayu aku semua baju cotton, tu pun kak lalah yang belikan kat Teluk Intan. Masa raya aku merajuk tak nak jumpa orang, hahahaha..

Hari ahad lepas kami menerima kunjungan dari A. Yusry(Senior KTP) & isterinya Hasniza Saman (Course Mate Ashikim, budak KTP). Diorang balik dari kenduri menyambut menanti Kimi & Che We (Dua² budak KTP) di bukit setongkol. Ramai jugak pasangan-pasangan KTP ni ye.

2 3 minggu ni, kami dengan rela hati mengkuarantin diri dari berjalan2 . lagi-lagi musim hujan ni.

Umar - chicken poxmuadz-meniarap