Categories
Aktiviti Ingatan Keluarga

Temai Hulu, Kota Bharu, Sungai Manila dan Makkah

1) Dua minggu lepas Abah & Mak mertua saya berlepas ke Tanah suci menyambut panggilan Haji. Ketika ini mereka sedang bersiap untuk memulakan perjalanan wukuf di Arafah. Semoga Allah menerima Haji mereka.

Mak (di kuantan airport)
Mak (di kuantan airport)
abah (kanan sekali) - Di Kuantan Airport
abah (kanan sekali) - Di Kuantan Airport

2) Minggu lepas saya ke Kota Bharu atas urusan kerja, dan nampaknya angin monsun timur laut sudah mula menampakkan kunjungan tahunannya.

Kota Bharu - Hari 1
Kota Bharu - Hari 1
Kota Bharu - Hari ke dua
Kota Bharu - Hari ke dua

3) Minggu lepas saya dan keluarga berkesempatan pulang ke Sungai Manila, Alhamdulillah. Moga kepulangan kami mengubat sedikit kerinduan ayahbonda.

Bapak - 2 November hari ulangtahun kelahiran yang ke-78
Bapak - 2 November lepas hari ulangtahun kelahiran beliau yang ke-78
Nak tengok Lori
Nak tengok Lori - Sebelum kena marah

4) Selamat menyambut Eidul Adha. Bersama kita belajar dari kisah pengorbanan baginda Ibrahim Alaihi Salam, Ismail Alaihi Salam & Siti Hajar.

“Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku. (Terjemahan Surah Ibrahim: Ayat 40)

Categories
Aktiviti Anak-anak Sidik

Dia ambik duit abah…

Kami baru balik dari perak, suka sangat al faruq dan as sabiq dapat balik kampung perak, rumah embah..

Pagi sabtu, abah kejutkan Al Faruq bangun pagi. Umar, bangun mandi….celik mata, duduk..umar nak pergi mana hari ni?..”nak balik kampung” , kampung kat mana? “kat perak” ..ada siapa kat kampung? “ade embah.. ada kakak”.., seronok balik kampung? “seronok”. entah kakak mana satu yang dimaksudkan, banyak sangat kakak-kakak dan abang-abang kat kampung tu.. bila mereka pun balik kampung.

Siapa nak balik kampung angkat tangan…”yeeee” (jawab muadz sambil mengangkat dua-dua tangan)

Dalam perjalanan yang cuaca yang agak suam-suam kuku (atau berpijar dengan sinar ultraungu sang suria), aliran trafik terganggu di beberapa tempat dek lampu isyarat yang kurang produktif.  Berhenti makan tengah hari masakan ala jawa di sekinchan. bila nampak sawah padi umar cakap “air pantai”, abah cakap tu sawah padi la umar, bukan pantai…, “bukaaan, tu air pantai…”. hmm..nanti cakap lebih2 nangis pulak, baik abah diam daripada berhujah sawah padi vs air pantai.

Muadz pula  bila nampak lori sibuk panggil”ayiii”.. dan masjid.. “ajiiiid” , dan bila bosan mula minta “ngkuu”, “ngkot”, dan tugas ibunya lah untuk berpusing ke belakang dan melayan karenah anak-anak, bila mereka tak tidur.

Semalam pergi ke Felda Sungai Tengi, kenduri menyambut menantu sepupu, anak saudara mak. Jalan sabak bernam- tanjung malim boleh tahan hebatnya, lopak-lopak di jalanan membuatkan kami terlompat-lompat sepanjang jalan. kesian mak & bapak. Nampak sawah lagi, masa kecil aku panggil pokok nasi..

Petang tu, ada lah “kakak-kakak” umar datang, kak ipah balik sungai manila setelah pulang dari kenduri tadi.

Malam tadi sebelum tidur, aku duduk di dapur, mendengar kisah dan nasihat emak. Beliau menyelusuri kisah setengah abad yang silam, ketika bersama bapak pergi meneroka hutan yang sekarang dikenali sebagai Kg Sungai Manila. Seperti tak percaya bila mengenangkan ketika itu, tinggal di pondok bertiang dan berlantaikan batang pokok serdang, beratapkan atap rumbia dan berdindingkan kulit kayu.  Sekarang, betapa bersyukurnya emak kerana anak-anak kini semuanya cukup makan pakai, berlumba-lumba menimba ilmu, mencari rezeki, meneruskan hidup sebagai khalifah bersama keluarga masing-masing di bumi Allah ini..Alhamdulillah. Setelah cita-citanya untuk menjadi guru tidak kesampaian dek kekangan kewangan bila Mbah Sidek pergi, azam beliau, semua anak-anaknya akan berjaya dalam hidup..insyaAllah, azam mak akan tercapai, amiin..

Nasihat Emak, agar teruskan hidup dengan tenang, ingat Allah sentiasa, setia kepada pasangan, dan sabar dengan karenah anak-anak..

Dalam perjalanan balik ke kuantan, di plaza tol gombak, aku menghulurkan duit kepada jurutol.. tiba-tiba ada suara dari belakang.. “Dia ambik duit abah..” aku dan isteri berpandangan, ketawa, dan perjalanan diteruskan…dah besar anak abah ni..

Ummi

Lagu oleh : Akbar

Sebuah luahan hati
Dari seorang anak
Untuk semua ibu
Ibu yang banyak berjasa
Dan khas
Buat umiku yang tercinta
Dengarlah

Sejak aku dilahirkan
Tak pernah henti kau berkorban
Mengajar ku menjadi insan
Yang berbudi punya pegangan

Kala ku tak mendengar kata
Tak pernah kau doa ku binasa
Cintamu terhebat di dunia
Tiada lagi yang sepertinya

Bagiku kau segalanya
Kau sentiasa dalam jiwa
Umi engkaulah ratuku
Permaisuri dalam kalbu

Ummiiii….Ummiii…..Ummii….Ummii

Khilaf antara kita lumrah
Buat ku sering rasa bersalah
Wahai umi ketahuilah
Kan ku terus melangkah gagah

Sejuta harapan ku bawa
Semangatmu tetap bersama
Sungguh kau tiada gantinya
Walau ku cari serata dunia

Umi engkaulah maharani
Senyum untukku sekali lagi
Usah bimbang wahai ummi
Andai jatuh ku bangun lagi

Ummiiii….Umiii…..Ummii….Ummiii

Mungkin engkau sangka aku
Tak peduli tak ambil tahu
Sedang aku teringat kan mu
Senyum tangis dalam rindu

Manis pahit legar di minda
Aku harap dikau percaya
Bahwa aku tetap setia
Doakanlah aku bahagia

Bahtera ini kan ku layar
Hidup ini terus mengajar
Wahai umi engkau penawar
Kau tetap nyalakan sinar

Ummi yaa lahnan a’syaqohu
wanasyidan dauman ansyuduhu
Fikulli makanin adzkuruhu
wa-azhollu azhollu uroddiduhu

Ini janji ikrar anakmu
Berjuang betuli yang lalu
Daku ingin engkau tahu
Kan ku penuhi hasratmu

Walau hidup dengan caraku
Dibina dari petunjukmu
Usah kau bimbang dan pilu
Ku kenangmu dalam doaku

Rindu pasti terlerai nanti
Engkau kan tetap ku ingati
Andai ku tiada di sisi
Di hati tetap menemani

Ummiiii….Umiii…..Ummii….Ummiii

Categories
Aktiviti

Kalau Cerita Kepada Anak-Anak, Belum Tentu Mereka Percaya

Aku datang daripada sebuah kampung yang damai, Kg Sungai Manila 1 namanya. Kampung aku terletak di pinggir Sungai Bernam, sempadan antara Perak dan Selangor.

Kampung aku semasa aku kecil agak lambat kemajuannya. LLN pasang tiang elektrik semasa aku darjah 1, dan bekalan elektrik bermula semasa aku darjah 2. Pihak LLN juga membeli sedikit tanah bapak untuk didirikan pencawang.

Sebelum tu, untuk tengok TV hitam putih, kami guna bateri kereta sebagai sumber kuasa, yang tahan seminggu. Bila kuasa bateri lemah, gambar di TV akan semakin mengecil , setiap minggu bapak akan hantar bateri tersebut menyeberangi sungai  bernam, ke pekan bagan terap untuk mengecas bateri, tinggalkan sehari dan ambil semula keesokan harinya. Mak akan menggunakan seterika arang untuk menggosok baju sekolah kami.

Di rumah kami ada Enjin generator yang digunakan sesekali untuk menghidupkan lampu (bila hari raya, kenduri dan sebagainya),  selain digunakan untuk mengerakkan mesin pemarut kelapa (yang kemudian dijadikan minyak kelapa). Generator ni terletak 50 meter dari rumah, inovasi bapak adalah menyambung suis penutup kemudian dengan tali sampai ke atas rumah, bila nak tutup, tarik sahaja tali tersebut dan injin akan padam.

Hari-hari lain, kami memakai lampu minyak tanah (minyak kapal terbang yang belum ditulenkan) yang bermacam jenis , antara jenis lampu (dimar) adalah obelik (pelita orang melayu selalu pasang semasa hari raya, ada juga yang ada tapak tinggi sedikit), corong (pelita yang ada balang kaca, dan pemegangnya selalu gambar amoi2 cina) dan gasolin (lampu pam).

Aku, abang aku kamil dan kakak aku kak ipah main wayang kulit (menggunakan kertas dan tangan) berskrinkan kelambu. Kami tidur menggunakan kelambu untuk mengelakkan menjadi mangsa nyamuk.

JBA memasang paip air semasa aku darjah 3. Sebelum tu tempat mandi kami adalah kolam berhampiran dengan rumah (kalau pagi air kolam tak sejuk sangat). Dalam kolam ni ada ikan haruan, keli, puyu & sepat, bila mandi tu selalu tersenggol ikan-ikan. Sesekali kami mandi menggunakan air tangki takungan air hujan. Kadang-kadang kalau malas mandi, siram air je kat bawah bagi mak dengar bunyi air, macam lah mak tak tau anak dia buat trick..

Talian telefon yang ada hanyalah telefon awam, keluarga kami agak beruntung (atau sebaliknya) pihak Telekom memasang sebuah telefon awam (warna oren, kemudian biru) di depan rumah kami. Untuk menelefon luar kawasan, harus menelefon “0” operator terlebih dahulu. Abang aku kamil selalu takut2kan aku kononnya telefon polis suruh tangkap budak. Satu perkara yang aku ingat nombor telefon masa tu adalah 05 671756. Talian telefon bersambung sehingga ke menara telefon yang terletak di Sekolah Kebangsaan Sungai Samak.

Jalan utama masuk ke kampung semasa itu adalah menaiki bot tambang menyeberangi Sungai Bernam, yang muat 5 buah motosikal. Pekan terdekat adalah Bagan Terap (pasar ahad pagi), Sungai Besar dan Sabak Bernam. Pengangkutan utama adalah motosikal dan basikal. Orang yang ada kereta dianggap orang kaya, dan selalunya merekalah yang membantu sekiranya ada orang yang memerlukan kenderaan untuk perjalanan jauh. Ada satu lagi jalan masuk dari jalan persekutuan, tapi jalan tanah sepanjang 14 KM yang berhabuk dan berlubang .

Jalan Raya baru sahaja diturap pada tahun 2003, sebelum itu jalan tanah liat,batu, pasir dan tanah merah lah yang menjadi tempat laluan kami ke sekolah di Kg Sungai Samak. Bila musim hujan, tayar basikal akan menjadi “double” dengan tanah liat.

Setiap hari ahad selalunya akan ada pemburu babi hutan datang mencari habuan, istilah kami gunakan keling gladag (tak tau apa maksud gladag tu..). berbekal senapang patah dan anjing, mereka akan mengepung mangsa mereka sambil membuat bunyi-bunyian..mereka akan membawa mangsa buruan di atas motor, dan kadangkala darahnya menitis-nitis di atas jalan..ish..najis mughallazah.

Aktiviti ekonomi kampung kami berubah-ubah. Semasa aku kecil, aktiviti utama ialah kelapa dan koko. Isi kelapa dicungkil dari tempurung dan akan disalai semalaman diatas rumah salai sebelum dijual di kedah ah seng di Bagan Terap, koko pula akan dijemur sehingga kering. Barang Komoditi tersebut diangkut ke seberang sungai dan lori akan menunggu di sana.

Selepas itu, kelapa “patik” menjadi popular. Kelapa akan dibuang tempurungnya menggunakan kapak  kecil, dan dibuang kulitnya menggunakan pisau patik. Kemudian kelapa basah (berwarna putih) akan dimasukkan kedalam guni dan dijual.

Tahun 90 an orang mula menanam kelapa sawit menggantikan kelapa dan koko, sehinggalah sekarang, rata-rata pokok kelapa sawit yang mendominasi kawasan kampung kami. Pokok kelapa yang tinggal hanyalah untuk kegunaan seharian.

Nanti aku akan sambung lagi bila ingatan jangka panjang aku pulih..insyaAllah..