Salam Ramadhan

Ramadahan Pesta Beribadah, jadikannya pesta beribadah buakan pesta makan-makan
rindui kedatangannya,tangisi pemergiannya
segala amalan biar istiqamah jangan beribadah ikut musim..ok insyaAllah.

Minggu Peperiksaan Akhir Bermula

akhirnya minggu kuliah tamat dan kini minggu peperiksaan akhir bermula ,kepada rakan-rakan seperjuangan selamat menyambut peperiksaan dengan ceria dan penuh bersedia, teruskan beramal,mohon daripada-Nya,kerana kejayaan tanpa keredhaan Tuhan,bukanlah kejayaan yang sebenarnya.

Bagi aku,insya-Allah peperiksaan kali ni adalah peperiksaan terakhir aku sebagai pelajar bacelor perakaunan di UPM, semester depan praktikal training di firma Jamal,Amin & Partners, Taman Danau Kota, Setapak.(baru aku tau lokasi taman danau kota yang encik shamsudin lecturer specialised financial service aku tu selalu cerita:)

mengambil maksud ayat ke-3 surah al-fath “Dialah (Allah) yang menurunkan sakinah (ketenangan) di dalam hati orang yang beriman, supaya bertambah keimanan mereka disamping keimanan yang sedia ada…al-aayah”

mohon keampunan kepada Allah & ketenangan hati menghadapi segala ranjau yang mendatang. kepada insan tersayang, terima kasih atas segalanya..
Ok adios..ma’an najah fil imtihan wafil hayaatina fid dunya wal akhirah..

wassalam

Pilihanraya kampus

hari ini pilihanraya kampus, di upm sistem secara online di mulakan.Adakah sistem ini terdedah kepada manipulasi. Wallahu a’lam.

Ape pun kepada yang terpilih nanti..kepimpinan adalah satu amanah,bukan anugerah..sebelah kaki kamu di syurga..tetapi sebelah lagi kaki kamu di neraka.terpulanglah kemana kamu hendak pergi..

pemimpin juga bukan pengawas sekolah…ni masalah air kat kolej aku ni sape nak selesaikan ni…hmmmh

Pesan buat adik – Oleh :: Mohammad Aatdiff :: SMIA

Ini pesan pada adik adikku yang lahir dalam keluarga dakwah.
Bahawa setelah semua itu .
Di bahu kalian terletaknya hak hak dakwah.

Hak dakwahmu .
Hak dakwah orang tua mu .
Hak dakwah dakwahmu .

Semoga Allah memudahkan kalian ketika cinta itu benar benar datang.
Semoga kalian tidak menjadi fitnah untuk dakwah itu sendiri.

Ingin aku berpesan kepadamu sebagaimana pesan Nabi Musa pada kaumnya.
(Yunus (10): 84-86)

Berkata Musa: “Hai kaumku, jika kamu beriman kepada Allah, hendaklah
kamu bertawakkal kepadaNya, jika aku orang Islam (patuh).” Sahut mereka:
“Kami telah bertawakkal kepada Allah, Ya Tuhan kami, janganlah engkau jadikan
kami fitnah bagi kaum yang zalim. Dan lepaskan lah kami dengan rahmatmu
dari kaum yang kafir.”

===================================

Senyum
Senyum
Senyum

Assalamualaikum

Adik,
Hahahahahaha .
Aku lupa adik aku kini sudah semakin dewasa.
Tak aku sangka secepat itu Allah mencampakkan rasa cinta di hati adik.
Maafkan aku . selama ini, lupa bertanya tentang itu.

Adik,
Bertenanglah . jangan menggelabah .
tonjolkan ketenangan dan ke”gentleman”an adik.
(kalau perempuan ape ek ?)

Adik,
Sejak Allah mencampakkan rasa cinta itu di hati adik.
. dan .
sejak adik sedar kehadiran cinta itu di hati adik.

Pertamanya . ucapkanlah Alhamdulillah.
Itulah fitrah yang suci yang benar yang Allah berikan pada setiap
manusia.
Sekarang adik sudah merasakannya.

Wal’iyazubillah . kalau cinta itu tidak suci apatah lagi tidak benar.
Na’uzubillahi min zalik.

Adik,
Nah sekarang .. Cabaran utamanya …
bukan bagaimana hendak menyatakan rasa cinta itu pada cinta adik.
(Kacang je tu .budak tadika pon boleh buat)

Adik,
Allah itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang.
Allah itu tidak akan pernah menzalimi hamba-hambaNya.
Ketika Allah meletakkan rasa cinta itu di hati adik.
Pada masa yang sama .
Allah tidakkan akan meletakkan cinta yang sama pada yang bukan berhak.

Adik,
Cabaran utamanya sekarang adalah .
bagaimana adik meletakkan cinta itu setelah Cinta Allah dan Rasul.
Bagaimana adik mendahulukan Cinta Allah dan Rasul setelah cinta itu.

Adik,
Aku ingatkan .
keinginanmu,
melihat .
bercakap .
bukanlah suatu yang halal kecuali setelah terjalin ikatan yang sah
antara
kalian.

Adik,
Ingatlah semua itu adalah larangan Allah.
Cubalah jauhi semuanya.
Waspadalah pada kecemburuan Allah dan Rasul.
Renungi kembali rindu Allah dan Rasul.

Adik,
Bertaqwalah kepada Allah yang meletakkan cinta itu di hati adik,
Allah yang meletakkan cinta itu di hati adik.
Allah juga berkuasa menarik kembali cinta itu.
Dan Allah juga berkuasa mengubah cinta itu menjadi benci.

Adik,
Ketika adik tahu cinta itu dari Allah.
Ketika adik yakin cinta itu dari Allah.
Kembalikan ia kembali kepada Allah.
Biarlah Allah yang menjaga cinta itu.
Biarlah Allah yang meletakkan cinta itu pada yang berhak.

Adik,
Sirami cinta itu dengan zikir.
Bajai cinta itu dengan Quran.
Bentengi cinta itu dengan istighfar.
Semoga tumbuh pohon sakinah.
Semoga lahir buah mawaddah untuk adik dan juga cinta adik.
Semoga lahir zuriat qurrata a’yun.

Adik,
Aku ceritakan kisah cinta wanita pujaan sekalian lelaki.
Aku ceritakan kisah cinta lelaki pujaan sekalian wanita.

Ketika di madinah .
Fatimah berkata kepada Ali,
“Dulu di mekah ada seorang lelaki yang aku sangat cinta padanya.”
Ali berkata kepada Fatimah,
“Lalu, apakah kau menyesal berkahwin dengan aku?”
Fatimah menjawab,
“Tidak, kerana lelaki itu adalah engkau.”
Adik,
Aku ajarkan satu doa.

ALLAHUMMA INNA NAS_ALUKA HUBBAKA
WA HUBBA MAY_YUHIBBUKA
WA HUBBA AMALIN YAQORRIBUNA ILA HUBBIKA.

Ya allah aku mohon cintaMu,
Dan cinta orang orang yang menyintaiMu,
Dan cintakan amalan yang mendekatkan aku kepada cintaMu.

Allahumma innaka ta’lam tsummallahumma_ghfirr.
Wassalamualaikum warohamtullahi wabarakatuhu.

Cintaku padamu setelah cintaku pada Allah dan Rasul,
Abang

===========================================

Oleh :: Mohammad Aatdiff :: SMIAA-net

Cuti Semester Bermula

Cuti semester (Seminggu) dah mula, ramai dah balik rumah,aku balik rumah hari ahad insya-Allah. dah lama juga tak balik. Rasa tak gemar duduk blok yang takde kemudahan asas (air). dah seminggu. Aku bayar yuran juga. Sementara nak balik ni siapkan assignment dulu. banyak juga kene selesaikan..Semoga segalanya dipermudahkan..Amiin

kepada semua pelajar UPM,selamat bercuti …jadilah anak yang soleh & solehah :)…kita jumpa lagi lepas cuti insya-Allah.

Jimatkan lah air

Air adalah salah satu nikmat yang dikurniakan Allah untuk umat manusia.Air yang molekulnya terdiri daripada 2 Hidrogen (H) dan satu oksigen (O) ->H2O adalah keperluan harian asas bagi kehidupan manusia,manusia boleh hidup lebih sebulan tanpa makanan,tapi sekiranya tidak mendapat air dalam maasa seminggu sahaja,manusia boleh menemui ajalnya.

Topik utama yang ingin diceritakan adalah masalah air yang melanda kawasan lembah kelang, khususnya di kawasan UPM,khususnya lagi di kawasan blok aku,blok jebat. hampir seminggu masalah ini berlaku.sabar je la.masa susah camni baru la nak ingat tentang pentingnya air.

Bila Hari Hujan…

**Artikel ni menarik sgt..jemputla bace..:)
Bila Hari Hujan…
Kat KL skrg ni boleh dikatakan hari2 hujan/ribut
petir/guruh kan?. Bila langit mula mendung, kekadang
terdengar bebelan orang-orang disekeliling saya
“Cuaca buruk je akhir2 ni ye..”
Soalnya, kenapa hujan dikatakan cuaca buruk?

Berapa ramai di kalangan kita yang mengeluh bila
hari hujan?
-Iskk, tak kering la baju kalau asyik hujan je..
-Alahai, hujan laaagiiii
-Tiap-tiap hari hujan…susah la mcm ni
-Payah nak buat apa2 kalau hujan
-Tak boleh balik lagi, hujan!

Bukankah bebel2an tu lebih baik digantikan dengan doa :

“Allahumma syaiyiban nafi’a”
(Ya Allah, Ya Tuhan kami! Jadikan hujan ini
bermanfaat buat kami).

Hakikatnya, hujan itu rahmat.

“Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin
sebagai pembawa berita yang mengembirakan sebelum kedatangan
rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa
awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang
kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian
Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis
buah-buahan.
Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula)
orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran
daripadanya).” (Al-A’raf : 57)

Sebenarnya hujan terlalu banyak manfaatnya.
1. Membersihkan udara
2. Menyubur tanaman
3. Membekal air ke empangan

Ini sikit je senarai kebaikannya. Ada byk lagi.
Cuma saya terfikir, kenapa orang selalu bad mood bila hujan?

“Hujan tidak, mendung pun tidak, tiba-tiba je
bermuram ni..?” Mcm biasa dengar ayat tu kan? Seolah-olah
sinonim sungguh hujan dengan suasana muram/tak best. Kesian hujan.

Masa kat asrama dulu, saya selalu perhatikan.
Samada Khamis petang/malam, atau Jumaat subuh/pagi sentiasa
hujan. Sebab masa tu ustazah selalu pesan, tadah air hujan
petang/malam Khamis atau Subuh/pagi Jumaat. Ustazah
sebenarnya nak suruh kami prihatin, supaya bila kami buat mcm
tu kami akan tersedar, memang benarlah Jumaat itu hari yang berkat.
Sebab itu hujan turun mengiringi kedatangannya. Sedarkah kita?

Bila hujan turun, rahmat dilimpahkan buat manusia.
Sebab itu, Nabi pun pernah pesan, bila hujan turun, doa
mustajab. Skrg ni, KL tiap2 hari hujan. Tiap2 hari ada masa utk doa
menjadi
mustajab.Kenapa lepaskan peluang dengan keluhan sia2 di saat pintu2
langit sedang terbuka?

“Maka Kami bukakan pintu-pintu langit, dengan
menurunkan hujan yang mencurah-curah” (al-Qamar : 11)

Maka, BERDOALAH. Semoga hari ini lebih baik dari
semalam. Dan semoga, hari esok akan lebih baik.. Dalam ilmu
tasawwuf (dan ilmu2 fardhu Ain lain pun ada jugak) mengingatkan kita
tentang kebijaksanaan Allah. Tak payah kita tentukan, tak perlu kita
perintahkan, Allah tahu bila nak turunkan hujan, kenapa perlu
hujan, dan banyak mana/lama mana nak diturunkan hujan. Contoh, bila
kita makan buah epal hijau, masam.. pastu kita kata,
“Eii, masamnya buah ni!” kita kritik sapa tu?
kita tak suka epal masam tu, lain kali beli epal merah. kalau
dpt yg tak elok jugak, agaknya kita yg tak elok, sbb tu yg tak elok
tak elok mai kat kita (leh terima ke?). Ini kena ngaji bab redha,
sehingga kita sanggup terima apa saja, sebab yakin itu semua dari Allah.

Lihatlah firman Allah yg bermaksud :

“Dan Kami turunkan hujan dari langit dengan sukatan
yang tertentu, serta Kami tempatkan dia tersimpan di bumi;
dan sesungguhnya Kami sudah tentu berkuasa melenyapkannya.”
(Al-Mukminun : 18)

Rupa-rupanya Allah turunkan hujan ADA SUKATAN. Baru
hari ni kita tahu, bahawa Allah turunkan hujan lebat kat kita
sekarang ni ada sebabnya, ada sukatannya. Kemudian, air tu akan
disimpan di bumi.

Selama mana? Itu semua rahsia Allah.

“Dan Kami hantarkan angin sebagai pembawa air dan
pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air (hujan)
dari langit, kemudian Kami berikan kamu meminumnya; dan bukanlah
kamu yang(berkuasa menurunkannya atau menyimpannya.” (al-Hijr : 22)

Semoga ada iktibar utk peringatan kita.

“Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit dan
bumi dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu,
sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan (ingatlah), Tuhanmu
tidaksekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.” Surah Hud :123

moga ada manfaat, insya-Allah..Wallahua’lam..

Malam tadi re-union bekas² MTM

Bertempat di sate Samuri. Best gak pegi makan sate kajang,semua ada kecuali 6 orang, Zima,Zairi,Mala,Vicky,Shantini,Suria. Ade hal masing². Dah lama tak jumpa kengkawan seperjuangan. Bila jumpa terkenang balik kesah² lama. Dah begitu ketentuan-Nya setiap pertemuan akan ada perpisahan di penghujungnya. yang penting,bertemu berpisah kerana Allah. Bertemu tak jemu, berpisah tak gelisah..bermadah la pulak 🙂

Esok Nak Exam

Esok (sabtu 12.7.2003 9.00 am) first test specialized financial service, first test terakhir kat upm insya-Allah(Amiin) sebab subjek lain takde first test. terus final je kang, yg lain-lain projek+assignment+presentation. Semoga Allah permudahkan.

Dah lama tak balik kampung, rindu kat mak & bapak :).