Fikir-fikir: Antara dua Pilihan

adudu - copyright Animonsta Studios

Anak-anak

Bayangkan sekiranya kamu sedang kebuluran di padang pasir, dan kamu jumpa dua buah bekas…(dan sebaldi air)

1) Satu bekas, didalamnya ada seguni beras, tapi ada juga di dalamnya beberapa ekor kutu beras yang sedang makan.

http://ms.wikipedia.org/wiki/Beras
http://ms.wikipedia.org/wiki/Beras

2) Satu bekas, di dalamnya ada sedikit beras bercampur dengan seguni kutu beras yang sedang mengerumuni beras tersebut.

http://ms.wikipedia.org/wiki/Kutu_beras
http://ms.wikipedia.org/wiki/Kutu_beras

Jadi bekas mana yang kamu pilih untuk memasak nasi, yang mana lebih senang untuk kamu bersihkan kutu beras tersebut ? kamu pilih bekas kedua kah? atau yang pertama. pilihan di tangan kamu.

Kalau kamu memilih untuk tidak pilih salah satu,  (Dengan izin Allah) kamu akan mati kebuluran.. dan hidup mesti diteruskan.

Bekas pertama: adakah kerana beberapa ekor kutu itu, kamu terus menolak beras yang putih tersebut. kerana kamu kata, sama saja bekas ni, kalau aku tinggal lama-lama nanti penuh jugak kutu beras. (tapi kamu nak makan nasi sekarang)

Bekas kedua: adakah kerana masih ada beras didalam bekas tersebut, dan kamu terkenang dulunya ada beras yang banyak, kamu masih pilih kerana masih boleh dibersihkan, walaupun segala pangkat kutu ada didalam dari mamak bendahara sehingga sekecil-kecil tok ketua kampung kutu tersebut pun ada.

Pengajarannya tidak perlu menunggu untuk mencari beras 100% sempurna, Beras mahal pun ada 5% kandungan hancur kan.

Tapi semua itu bergantung kepada pandangan dan latar belakang kamu, sebab ada orang tengok beras macam kutu, tengok kutu macam beras. Yang itu kita sama-samalah minta hidayah dari Allah.

 

اللهم أرنا الحق حقاً وارزقنا إتباعه وأرنا الباطل باطلاً وارزقنا اجتنابه
Ya Allah tunjukkanlah kami kebenaran sebagai kebenaran, dan mudahkan kami untuk mengikutinya, dan tunjukkanlah kami kebatilan sebagai kebatilan, dan mudahkan kami untuk menjauhinya.

Oleh itu, marilah sama-sama kita mendaftar menjadi pengundi.

p/s:  “apa kena mengenaa nye – adudu”

adudu - copyright Animonsta Studios
adudu - copyright Animonsta Studios