Categories
Anak-anak Sidik

Sanah Helwa ya Al-Faruq

Tiga tahun lepas… 20 Mac 2007 bersamaan 1 Rabi’ul Awwal, jam 7.57 pagi. Seorang bayi lahir  di saksikan abahnya, doktor dan misi.

Tiga hari sebelum kelahiran.. Ibu dan abah kepada bayi tersebut pergi ke Hari Keluarga anjuran majikan si abah bekerja  di Cherating.  Selepas itu terus ke Rumah Cikgu Mad Duan, Aki kepada bayi tersebut.

Dua hari sebelum kelahiran. Si Ibu mengadu sakit pinggang, oh mungkin kerana penat berjalan.

Sehari sebelum kelahiran, balik daripada tugasan harian,  si ibu dan si abah  mengalas perut dengan sedikit makanan, dan berkejar-kejar ke klinik untuk pemeriksaan mingguan, khuatir sekiranya lambat nanti terpaksa menunggu giliran. Cadangnya selepas balik nanti baru makan. Tapi hasrat tak kesampaian, si ibu ditahan.

Hari kelahiran …Sudah tertulis di Luh Mahfuz, tepat jam 7.47, setelah si ibu berhempas pulas dari malam ke pagi ditemani si abah, yang perut kedua-duanya sedang berbunyi, rengekan bayi kedengaran memecah keheningan pagi di al-farabi. Disambut dengan azan & iqamah, beserta tahnik . Allahu akbar!! La’ilahaillallah..khabar berita segera disampaikan oleh si abah kepada aki & tok di pekan, mbah lanang & wedok di hutan melintang, keluarga, dan rakan2..

7 hari selepas kelahiran..berbekalkan buku “nama-nama anak dalam Islam”, si ibu dan abah masih berkira, nama apa nak diberi ? akhirnya, si anak diberi nama Muhammad Umar Al Faruq bin Sidik Al Amini bersempena nama sahabat nabi yang lembut hatinya asalnya keras, dibasahi mukjizat Al-Quran.

3 tahun dah berlalu, dan si anak kini sudah menjadi abang kepada seorang adik yang lahir lahir setahun 6 bulan kemudian..

Kepada Al Faruq

Walau pun kau mungkin tak mampu menjadi seperti Saidina umar al-khattab , atau Abu Bakr As-Siddiq, atau Usman bin Affan atau Ali bin Abu Talib  RadiAllahu ‘anhum..
Cukuplah kau jadikan pekerti Rasulullah S.A.W  & Sahabat2 baginda itu
Sebagai panduan, contoh tauladan, petunjuk jalan untuk kau meniti mengharungi zaman fitnah ini.

Semoga kau jadi anak yang soleh yang akan mendoakan ibu dan abah,
bila kami tiada nanti..

Semoga dirimu sentiasa dekat dengan al-Quran, menjadi panduan hidupmu di dunia, menuju ke akhirat..

Semoga kau menjadi pembela Islam, kembali kepada tempatnya yang tinggi dan tiada yang lebih tinggi darinya..

Kepada Si Ibu,

Terima kasih kerana melahirkan dan mendidik 2 zuriat ini, semoga hari-hari mendatang kita bersama hadapi dengan penuh sakinah (ketenangan), mawaddah (cinta) dan rahmah (kasih sayang), di dalam hidayah Allah, hingga ke syurga.


Categories
Aktiviti Anak-anak Sidik

Dia ambik duit abah…

Kami baru balik dari perak, suka sangat al faruq dan as sabiq dapat balik kampung perak, rumah embah..

Pagi sabtu, abah kejutkan Al Faruq bangun pagi. Umar, bangun mandi….celik mata, duduk..umar nak pergi mana hari ni?..”nak balik kampung” , kampung kat mana? “kat perak” ..ada siapa kat kampung? “ade embah.. ada kakak”.., seronok balik kampung? “seronok”. entah kakak mana satu yang dimaksudkan, banyak sangat kakak-kakak dan abang-abang kat kampung tu.. bila mereka pun balik kampung.

Siapa nak balik kampung angkat tangan…”yeeee” (jawab muadz sambil mengangkat dua-dua tangan)

Dalam perjalanan yang cuaca yang agak suam-suam kuku (atau berpijar dengan sinar ultraungu sang suria), aliran trafik terganggu di beberapa tempat dek lampu isyarat yang kurang produktif.  Berhenti makan tengah hari masakan ala jawa di sekinchan. bila nampak sawah padi umar cakap “air pantai”, abah cakap tu sawah padi la umar, bukan pantai…, “bukaaan, tu air pantai…”. hmm..nanti cakap lebih2 nangis pulak, baik abah diam daripada berhujah sawah padi vs air pantai.

Muadz pula  bila nampak lori sibuk panggil”ayiii”.. dan masjid.. “ajiiiid” , dan bila bosan mula minta “ngkuu”, “ngkot”, dan tugas ibunya lah untuk berpusing ke belakang dan melayan karenah anak-anak, bila mereka tak tidur.

Semalam pergi ke Felda Sungai Tengi, kenduri menyambut menantu sepupu, anak saudara mak. Jalan sabak bernam- tanjung malim boleh tahan hebatnya, lopak-lopak di jalanan membuatkan kami terlompat-lompat sepanjang jalan. kesian mak & bapak. Nampak sawah lagi, masa kecil aku panggil pokok nasi..

Petang tu, ada lah “kakak-kakak” umar datang, kak ipah balik sungai manila setelah pulang dari kenduri tadi.

Malam tadi sebelum tidur, aku duduk di dapur, mendengar kisah dan nasihat emak. Beliau menyelusuri kisah setengah abad yang silam, ketika bersama bapak pergi meneroka hutan yang sekarang dikenali sebagai Kg Sungai Manila. Seperti tak percaya bila mengenangkan ketika itu, tinggal di pondok bertiang dan berlantaikan batang pokok serdang, beratapkan atap rumbia dan berdindingkan kulit kayu.  Sekarang, betapa bersyukurnya emak kerana anak-anak kini semuanya cukup makan pakai, berlumba-lumba menimba ilmu, mencari rezeki, meneruskan hidup sebagai khalifah bersama keluarga masing-masing di bumi Allah ini..Alhamdulillah. Setelah cita-citanya untuk menjadi guru tidak kesampaian dek kekangan kewangan bila Mbah Sidek pergi, azam beliau, semua anak-anaknya akan berjaya dalam hidup..insyaAllah, azam mak akan tercapai, amiin..

Nasihat Emak, agar teruskan hidup dengan tenang, ingat Allah sentiasa, setia kepada pasangan, dan sabar dengan karenah anak-anak..

Dalam perjalanan balik ke kuantan, di plaza tol gombak, aku menghulurkan duit kepada jurutol.. tiba-tiba ada suara dari belakang.. “Dia ambik duit abah..” aku dan isteri berpandangan, ketawa, dan perjalanan diteruskan…dah besar anak abah ni..

Ummi

Lagu oleh : Akbar

Sebuah luahan hati
Dari seorang anak
Untuk semua ibu
Ibu yang banyak berjasa
Dan khas
Buat umiku yang tercinta
Dengarlah

Sejak aku dilahirkan
Tak pernah henti kau berkorban
Mengajar ku menjadi insan
Yang berbudi punya pegangan

Kala ku tak mendengar kata
Tak pernah kau doa ku binasa
Cintamu terhebat di dunia
Tiada lagi yang sepertinya

Bagiku kau segalanya
Kau sentiasa dalam jiwa
Umi engkaulah ratuku
Permaisuri dalam kalbu

Ummiiii….Ummiii…..Ummii….Ummii

Khilaf antara kita lumrah
Buat ku sering rasa bersalah
Wahai umi ketahuilah
Kan ku terus melangkah gagah

Sejuta harapan ku bawa
Semangatmu tetap bersama
Sungguh kau tiada gantinya
Walau ku cari serata dunia

Umi engkaulah maharani
Senyum untukku sekali lagi
Usah bimbang wahai ummi
Andai jatuh ku bangun lagi

Ummiiii….Umiii…..Ummii….Ummiii

Mungkin engkau sangka aku
Tak peduli tak ambil tahu
Sedang aku teringat kan mu
Senyum tangis dalam rindu

Manis pahit legar di minda
Aku harap dikau percaya
Bahwa aku tetap setia
Doakanlah aku bahagia

Bahtera ini kan ku layar
Hidup ini terus mengajar
Wahai umi engkau penawar
Kau tetap nyalakan sinar

Ummi yaa lahnan a’syaqohu
wanasyidan dauman ansyuduhu
Fikulli makanin adzkuruhu
wa-azhollu azhollu uroddiduhu

Ini janji ikrar anakmu
Berjuang betuli yang lalu
Daku ingin engkau tahu
Kan ku penuhi hasratmu

Walau hidup dengan caraku
Dibina dari petunjukmu
Usah kau bimbang dan pilu
Ku kenangmu dalam doaku

Rindu pasti terlerai nanti
Engkau kan tetap ku ingati
Andai ku tiada di sisi
Di hati tetap menemani

Ummiiii….Umiii…..Ummii….Ummiii

Categories
Aktiviti Anak-anak Sidik Keluarga

Alhamdulillah..Kami Dapat Menantu

Semalam 30/01/10 kami adik beradik dapat menantu, anak sulung kepada Abang Mail, Hassan di ijabkabul dengan pasangannya Aizatul Munirah.

Hari Sabtu Kim bekerja separuh hari. Maka kami bertolak dari Kuantan Port jam 1.10 petang.  Berbekalkan arahan Google map yang dicetak, kami pun memulakan perjalanan ke Banting (GPS ? apa tu? telefon bimbit kami berdua dalah model hitam putih Nokia 1202 berharga kurang dari RM100 – ada torchlight). Menurut peta tersebut perjalanan akan mengambil masa 4 jam beberapa 30 minit.

Kami mula berpandukan peta dari MRR2 naik ke AKLEH. Umar (2 tahun 11 bulan) nampak sesuatu.. buu nampak KLCC ?cantiik. Muadz (Setahun Setengah) pun ikut abaaaah .. ciciiii…  yeee, KLCC PETRONAS.. jumpa tol AKLEH, Umar tanya.. abah, ape tu..? ini tol sayang… ooo tol…. lepas tu masuk Jalan Tun Razak, ke lebuhraya KL – Putrajaya, jumpa lagi tol.. Umar : abah.. ade laagi…..yeee ade lagi tol ni… Abah buat pe tu?… abah bayar duit tol, kat Kuala Lumpur ni kita bawak kereta kena bayar tol… ooooo..

Keluar lingkaran Putrajaya, salah masuk jalan, u-turn.. rujuk semula Peta, masuk B15 ke dengkil. kemudian  Jalan Banting B18..arahan seterusnya turn left at Jalan Klang Banting… (mana ada jalan tu belok kiri).. lalu di jalan yang salah,  kami pun terbelok kiri, u-turn lagi… terus ke jalan Abdul Samad, nampak jalan naik, ingatkan salah.. kami pun u-turn.. dan u-turn semula (4 kali u-turn semuanya) Kos masa U-Turn adalah lebih kurang 20  minit.

Setelah melalui beberapa jalan raya dan lebuh raya, dengan hidayah dari Allah, kami sampai ke destinasi jam 5.30 petang. Tukar lampin anak2,  solat dulu di Masjid At-Taqwa.  Rekabentuk masjid ni macam masjid sabak bernam, mungkin orang yang sama arkiteknya. Semasa tu keluarga semua dah mula beransur pulang dari majlis,dan kami bertembung semasa berjalan kaki ke rumah pengantin. Cadangnya malam ini, mereka nak berkumpul di rumah Kang Ram di shah alam. Lepas siap makan dan bersalam dengan pengantin (hassan & munirah) dan tuan rumah, aku ikut Kamil dari belakang menuju ke Shah Alam. Sampai ke HICOM waktu Maghrib, hujan lebat dan banjir kilat di satu dua tempat.

Sepanjang jalan ,  bila jumpa tol je al-faruq akan cakap.. abah, ade lagi bah..iye umar, banyak betul kan.. banyak kan..

Jalan terus sampailah ke Seksyen 11 rumah Kang Ram (Ramlan), akhir sekali kami sampai sini 2 tahun lepas. Kakak, Kak Ipah dan Kang Ram baru sampai. Kamil sampai kemudian, Abang Long (Bersama mak usu & along), Kang Ajib berdua dengan Kak Roslin (dari sabah).. Kak Lalah tak sampai2, rupanya mereka sudah salah masuk jalan dan berhenti di A&W seksyen 15. Abang ramlan pergi meng”escort” kak lalah dan sampai tak lama kemudian.Solat Maghrib & Isyak di situ. Minum teh o, kuih muih, nasi beriani..Alhamdulillah..terima kasih tuan rumah atas layanan diberikan.

Di tepi rumah kang ram, Muadz leka tengok Masjid Shah Alam yang terletak berhampiran.

Hari beransur malam, lalu masing-masing beransur ke destinasi masing-masing, kecuali bapak dan kak ipah yang bermalam di Shah Alam. Kakak Balik ke Sabak Bernam, Kak Lalah Balik ke Teluk Intan, Abang Long ke Johor, Abang Najib tak tau berjalan ke mana (mesti nak pergi shopping, heheh) , Aku ikut Kamil ke Taman Ixora, Sepang, sebelum tu hantar Tina(Anak Saudara) ke Institut Perguruan Islam Bangi dan sampai ke Sepang dalam 12.30 pagi.

Esok pagi lepas sarapan, kami minta permisi dulu dan mengucapkan terima kasih kepada tuan rumah. Umar nangis nak main basikal naqia.  Mengisi minyak di stesen PETRONAS dan singgah sekejap di Putrajaya… Muadz dah bersuara..ajiiid.. aaa abak (allahu akbar dlm bahasa muadz) umar : buu allahu akbar..masjid.. banyaknye.. iyee banyak kan umar..

Selepas mengambil beberapa gambar, dan muka anak-anak dan ibunya dah jadi merah dek kepanasan, kami pun beransur..sengaja lalu di UPM untuk melihat pemandangan. Banyak struktur baru dibangunkan sejak kami meninggalkan UPM setengah dekad yang lalu..tak lama kemudian Umar & Muadz tidur. . dan kami terus ke Pantai Timur…

Sampai ke Kuantan dalam 3.30 petang..macam biasa, bangun tidur, dua-dua masam..alalalala muah..

Alhamdulillah, Rasa gembira kerana jumpa semua adik-beradik yang 10 orang, dan keluarga masing-masing. Moga tak lama lagi naik pangkat jadi Embah insyaAllah..Mbah Dik..bunyinya macam panggilan arwah bapak emak, Allahyarham Haji Sidek. Teringat Allahyarham Mbah Katun (Mak Emak) masa aku kecil dulu, selalu bila aku ke rumah Pakde Di di sabak bernam, menggelar aku ” uwonge cilik, jenege tuwek”  (orangnya kecil, namanya tua -macam nama arwah suaminya)…

Ya Allah, moga dengan segala nikmat yang Kau berikan, kami menjadi hamba-Mu yang bersyukur, jauhkan kami dari kufur…amiiin…

Cerita versi CK Lah (XIII NAM 751.blogspot.com)

Cerita Versi Kamilz.com (Kamilz.com)

Categories
Anak-anak Sidik

Sengih Identiti

Adik Beradik..gambar di ambil semasa umur mereka sama setahun+beberapa bulan

Umar (Setahun + 1 bulan)

umar gigi

Muadz (Setahun+2 bulan)

muadz residence

Categories
Aktiviti Anak-anak Sidik

Dapat “Beras” Baru

24 Oktober 2009 / 5 Zulkaedah 1430H, Pak Mertua aku , Cikgu Mad Duan mendapat menantu baru, merangkap “beras” baru aku (bukan beras laa, biras..itu cerita ahmad albab). Tahniah diucapkan kepada adik ipar Nor Azra (Kak Teh) dan suaminya Asrul Fadlishah..

ktehumar ktehmuadz pengantinkim dan anak2

Categories
Anak-anak Sidik

Muadz yang baru berani berjalan

Setelah berusia 14 bulan sepuluh hari, akhirnya datang keyakinan pada Mohd Muadz As Sabiq berjalan tanpa tangan dipimpin.

Keluarga aku termasuk adik beradik dan anak2 saudara memang variety dari segi kecepatan berjalan, ada yang 8 bulan dah berjalan, ada yang sampai 18 bulan baru yakin untuk berjalan. Tapi seperti yang dikatakan oleh pakar psikologi, tak ada bezanya kecepatan atau kelewatan berjalan dengan perkembangan kanak-kanak.

As Sabiq ni, waktu sekarang agak banyak mulut, semua bunyi yang dapat ditangkap akan ditiru, hatta termasuklah bunyi siren ambulan yang sepoi2 bahasa di jalan raya, bunyi ayam berkokok kat rumah makcik kat belakang dan bunyi montaj astro oasis.

Dalam kereta lagu favourite muadz ialah lagu flowers are red dendangan zain bikha,  sebab dalam lagu tu ada bunyi suara ..bum, bum.. bum, bum.. kalau dah habis, selalunya si kecil ni buat-buat nak nangis. bila lagu tu dimainkan semula, dia akan tersenyum dengan bangganye..abah dah dengar lagu tu berpuluh2 kali pun, lidah masih berbelit nak ikut..

Berjalan & bermusafirlah Muadz di muka bumi Allah ini. tak usahlah asyik nak menyakat along awak tu..nanti awak juga yang nangis..

muadz kat kerusi

Categories
Anak-anak Sidik Ingatan Isu Semasa

Flowers are Red

Flowers are Red (Dawud Wharnsby Ali, Muhammed Bhikha
& Rashid Bhikha ( Fakazi Ngwekazi (Nhlanhla),
Linda Gcwensa & Mfana Nxumalo (Sipho)

A little boy went first day at school
He got some crayons and he started to draw
He put colors all over the paper
For colors was what he saw
The teacher said, “What you doin’ young man?”
“I’m paintin’ flowers see”
“Well this is not the time for art young man
And anyway flowers are green and red
There’s a time for everything young man
a way it should be done
You’ve got to show concern for everyone else
For you’re not the only one”
And she said…
“Flowers are red
Green leaves are green
There’s no need to see flowers any other way
Than they way they always have been seen ”
But the little boy said…
“There are so many colors in the rainbow
So many colors in the morning sun
So many colors in the flower and I see every one”
Well the teacher said “You’re sassy
There’s a way that things should be
And you’ll paint flowers the way they are
So repeat after me…”
she said…

“Flowers are red
Green leaves are green
There’s no need to see flowers any other way
Than they way they always have been seen ”
But the little boy said again…
“There are so many colors in the rainbow
So many colors in the morning sun
So many colors in the flower and I see every one”
Well the teacher put him in a corner
She said “It’s for your own good”
And you won’t come out ’til you get it right
responding like you should”
Well finally he got lonely
Frightened thoughts filled his head
And he went up to that teacher
And this is what he said
“Flowers are red, green leaves are green
There’s no need to see flowers any other way
Than the way they always have been seen”

Well time went by like it always does
he moved to another town
And the little boy went to another school
And this is what he found
The teacher there was smilin’
She said…”Painting should be fun
And there are so many colors in a flower
So let’s paint every one”
that little boy painted flowers
In neat rows of green and red
And when the teacher asked him “why”

This is what he said..
“Flowers are red, green leaves are green
There’s no need to see flowers any other way
Than the way they always have been seen.”
But there must still be a way to have our children say,
There are so many colors in the rainbow
So many colors in the morning sun
So many colors in the flower and I see every one
There are so many colors in the rainbow
So many colors in the morning sun
So many colors in the flower and I see every one

Categories
Anak-anak Sidik

Ulangtahun kelahiran pertama Muhammad Muadz As Sabiq

08/08/08 (Jumaat)- Muhammad Muadz As Sabiq lahir ke dunia

08/08/09 (Sabtu) – Muhammad Muadz As Sabiq berumur setahun

Muadz, moga Allah jadikan kamu anak yang soleh..teladani sifat sahabat Rasulullah S.A.W

Categories
Anak-anak Sidik

Ganu Kite..

Abah : Umar nangis nak ape?

Umar : jeng… (vitagen)

…………………………………….

Abah : Umar, nak makan nasik?

Umar : Nak makang acik.. nak ikang…

Abah : Bukan ikang.. ikannn

Umar : Ikamm

………………………………..

Abah : Kakak tu buat ape umar?

Umar : Main cika.. (basikal)

………………………………………….

Ibu : Umar, tengok tu bas sekolah..

Umar : Bukang, Bukang.. Bah laloh..

…………………………………

Ibu : Umar, tolong ambik tuala adik kat luar

Umar : tadok / amboh..

……………………………………

Abah : Semalam umar pergi mana

Umar : g andi aye pata (pergi mandi air pantai)

…………………………………….

Ibu : Kak Mira nangis sape buat (kak mira ni anak kak mah yang menjaga umar)

Umar : Uma buak.. mu’ah buak (mu’adz buat)

………………………………………

komunikasi di sg. ular yang berdekatan dengan kemamang begitu mempengaruhi gaya bahasa umar, camni kene ajar cakap jawa la pulok…

umar & adik

Categories
Aktiviti Anak-anak Sidik Ingatan

Kesihatan & Kesakitan ujian Tuhan

Dah 3 minggu tak update , minggu lepas agak sibuk melayan anak-anak yang diberi ujian kesakitan. Umar dari hari isnin sampai Jumaat muntah-muntah & CB, tiap kali masuk makanan keluar balik. Muadz hari rabu demam & muntah, budak² ni memang kamcing, sorang sakit, sorang lagi nak ikut jugak. Sekarang dua-dua dah sihat alhamdulillah, Umar nampak kurus sikit sekarang berbanding minggu lepas, tapi buat sementara ni  Abah tak bagi umar minum “njen”…ade laktosa.