Categories
Anak-anak Sidik Keluarga

Selamat Ulangtahun Kelahiran ke-2 Muhammad Umar Al-Faruq

2 tahun lepas, 20 Mac 2007, Muhammad Umar Al-Faruq bin Sidik Al Amini Dilahirkan di dunia tepat pukul 7.47 pagi…

Sudah 2 tahun, begitu cepat masa berlalu..Alhamdulillah

Categories
Anak-anak Sidik Isu Semasa

Anak-anak dah sihat Alhamdulillah

Alhamdulillah, setelah bergilir-gilir sakit, anak-anak dah sihat. Yang tinggal hanyalah parut-parut kecil yang akan hilang bila mereka besar nanti, selain itu terbina juga antibodi varicella-zoster immunoglobulin yang akan menghalang penyakit itu untuk seumur hidup, insya-Allah.

Muadz masa paling banyak jerawatumar dan jerawatnyeUmar & Muadz kepenatan
umar-muadz-2

Tapi anak-anak di Gaza bagaimana?

“Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami menjadikan-Mu sebagai pendinding (kepada musuh2) kami, dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan mereka.

“Wahai Tuhan kami, wahai Tuhan yang menurunkan al-Kitab (al-Quran), dan wahai yang menjalankan awan, dan wahai yang menghancurkan tentera al-Ahzab, hancurkanlah Yahudi perampas dan penjajah dan bantulah kami ke atas mereka dan goyangkanlah mereka.

Wahai Tuhan kami, binasakanlah kesempurnaan mereka, dan pecah-belahkanlah jemaah/kesatuan mereka, dan gagapkanlah perkataan mereka (melalutkan kereka), pecah belahkanlah hati-hati mereka, goyahkanlah pendirian mereka, dan hantarkanlah anjing ke atas mereka dari anjing-anjing suruhanMu, wahai Tuhan Yang Maha Gagah Perkasa, wahai Tuhan Yang Maha Berani, wahai Tuhan Yang Maha Berdendam, wahai Allah tuhan kami, turunkanlah ke atas mereka kemarahan dan kesakitan dariMu yang tidak mampu ditolak oleh kaum yang berdosa…amiin”, – from zaharuddin.net

Categories
Aktiviti Anak-anak Sidik Isu Semasa

Giliran Muadz Pula : : Hijrah

Setelah dua minggu umar dijangkiti virus chickenpox, petang semalam tengok ada bintik-bintik air muncul pada badan Muadz pula. Sah, giliran adik pula, malam tadi ke klinik, kali ni umar tak banyak cakap dengan doktor sebab tengah minum vitagen.

Cadangan asal cuti panjang nak balik Kg Sungai Manila, Perak telah berubah kepada, cuti di Pantai Batu Hitam, Kuantan. hehehe.

Takpelah adik kecik lagi dah kena, pasti ada hikmahnya. ya Allah, kurniakanlah kesihatan kepada ahli keluargaku, amiiin..

muadz-popxmuadz-popox-2

Tahun 1429H dah nak sampai ke penghujungnya, sedar tak sedar khamis lepas 20 Zulhijjah 1429, umur aku dah 28 tahun kalau dikira mengikut kalendar Hijri. Bertambah setahun lagi hampir ke liang lahad…

Mari kita sentiasa sama-sama berusaha untuk berhijrah kepada yang lebih baik

Kepada Muslimin & Muslimat, berhentilah dari merayakan dan meraikan perayaan agama lain sama ada langsung atau tak langsung..

Sedih melihat iklan-iklan di TV dan ucapan-ucapan oleh selebriti yang namanya Islam.

Categories
Anak-anak Sidik

Umar : infected with varicella zoster virus (VZV)

Bermula khamis lepas, umar al-faruq dikesan dijangkiti demam pelentong@chicken pox.

Malam tu jumpa doktor kat Az-Zahra..

Dr Razak: Ooo ini chicken pox ni

Umar : Popok

Dr Razak : Umar jangan dekat sangat dengan adik ye,  kalau adik minum susu ibu, hopefully akan dapat anti bodi ibu.

Umar : Didi

Progress 5 hari ni menunjukkan bintik-bintik merah dah mula kering.

Takpe lah umar, sabar je. Penyakit akan membuat kita lebih kuat insyaAllah..

Teringat masa aku darjah lima, penghujung bulan puasa kak Ipah kene chicken pox dari kawan kat asrama dia, aku sebagai adik yang baik ni pun tolong la sapukan ubat, akhirnya masa nak raya, aku pulak demam. So beraya dalam ‘kegatalan’ la tahun tu, heheh..Sedih mase tu sebab first time beli baju raya “lincing”..(merujuk kain licin, aku tak tau mane mulanya istilah tu terkeluar, sebab aku & kak ipah memang banyak mencipta istilah-istilah baru, hehe)..sebelum tu baju melayu aku semua baju cotton, tu pun kak lalah yang belikan kat Teluk Intan. Masa raya aku merajuk tak nak jumpa orang, hahahaha..

Hari ahad lepas kami menerima kunjungan dari A. Yusry(Senior KTP) & isterinya Hasniza Saman (Course Mate Ashikim, budak KTP). Diorang balik dari kenduri menyambut menanti Kimi & Che We (Dua² budak KTP) di bukit setongkol. Ramai jugak pasangan-pasangan KTP ni ye.

2 3 minggu ni, kami dengan rela hati mengkuarantin diri dari berjalan2 . lagi-lagi musim hujan ni.

Umar - chicken poxmuadz-meniarap

Categories
Aktiviti Anak-anak Sidik

Wasiat buat anak

Khas untuk anak-anakku

Duhai anak,

Kala malam memasuki separuh masa kedua
Kau masih tak mahu tidur
Mungkin kau rindu abah agaknya
Malam baru boleh berjumpa
Bermain, menangis dan bermesra
Tapi, sabar sahajalah anak…

Abah mesti pergi kerja tiap-tiap hari

Kecuali Sabtu & Ahad
Atau cuti umum
Atau abah ambik annual leave
Abah tak pernah ambik MC saje2 tau
Sekali je abah ambik MC sebab kene CB lepas makan Nasi Kerabu beli kat pasar Balok
Lepas tu abah tak beli lagi dah..

Keluar pagi-pagi
Balik lewat petang
Abah bukan cikgu yang banyak cutinye & kerja separuh hari

Walaupun selalu orang kata pukul lima lebih sahaja abah dah cabut
Tak seperti mereka yang selalu balik lewat
Tapi abah tak kesah
Abah nak jumpa isteri & anak-anak abah.

Tidurlah anak..
Esok insyaAllah abah pergi kerja semula
Bersyukurlah, abah balik tiap-tiap hari
Abah orang lain ada yang seminggu sekali baru balik
Ada yang setahun sekali
Yang bertahun-tahun sekali pun ada
Ada jugak yang tak balik-balik

Abah tau..

InsyaAllah anak-anak abah faham
InsyaAllah anak-anak abah sabar

Moga anak-anak abah akan jadi khalifah yang sentiasa cari redha Allah
Moga anak-anak abah sentiasa doakan ibu & abah bila kami tiada nanti

Ha, Dah tidur pun anak abah..
Kejap lagi abah angkat masuk dalam bilik
BismikAllahumma Ahya waamuut..
(Dengan Nama Mu ya Allah, aku hidup, dan aku mati)..

Categories
Aktiviti Anak-anak Sidik

Majlis Aqiqah Umar & Muadz::National Accountant Conference 2008

Hujung minggu lepas Kami mengadakan majlis aqiqah untuk umar & muadz, sepupu mereka hasif turut serta. Majlis diadakan di rumah abah mertua kat Pekan, sembelih lembu seekor kongsi-kongsi bahagian.

Satu insiden berlaku, besi adsorber kereta lama yang digunakan untuk mengalas kuali memasak meletup, alhamdulillah takde kecederaan serius, adik ipar mohd ikhwan melecur tangan & kaki terkena api letupan. Siapa sangka besi yang nampak biasa tu akan meletup, tapi tak mengapa, sekurang-kurangnya menjadi pengajaran untuk masa akan datang.

Hari isnin, pergi ke KL Convention Centre untuk menghadiri National Accountant Conference, bermalam di traders. Walaupun belum jadi akauntan, sekurang-kurangnya dapat pendedahan tentang isu-isu semasa, jumpa kenalan baru & lama, termasuk yang tak disangka akan jumpa, antaranya en. Jamal, partner Jamal Amin & Partners, tempat aku praktikal dulu. yang lain-lain termasuk classmate, course mate, room mate, petronas mate, paper mate (kilometrico).

Aktiviti Tambahan

Habis conference hari pertama, bawa family ke aquaria KLCC, seronok umar tengok ikan-ikan berenang-renang, lepas tu jumpa kawan-kawan ashikim, (adik-adik KTP & Accounting, UPM) di KFC wangsa maju. Ina nak bernikah dengan marni hujung minggu ni.

Malam tadi, pulang dalam keadaan mamai dan mengantuk, sungguh bahaya memandu dalam keadaan tersebut..alhamdulillah, selamat sampai pukul 11 malam..

Categories
Anak-anak Sidik

Raya..

Syawal dah nak habis, nanti aku upload gambar-gambar raya sikit-sikit insya-Allah.

Identiti anak-anak sidik, mewarisi mulut M abah mereka, hehehe.. (mulut M gelaran yang kang Ram bagi sebab masa kecik aku tangkap gambar mulut tutup je tak senyum..).

Umar pada hari raye

muadz raye

Yang ni salah seorang kakak sepupu umar..

siti najma hanni bt zainal abidin

[nggallery id=1]

Categories
Anak-anak Sidik

Iqra’ = Bacalah!

Categories
Anak-anak Sidik

Along (in bahasa melayu), got his feet

More active umar since his feet are fully functioning.
umar @ balok, tersengihumar @ balok tanak balikumar @ balokumar @ balok 2umar @ balokumar @ balok terkejut

Categories
Anak-anak Sidik

Umar 1 year.

Alhamdulillah, on Thursday 20 March 2008 (12 Rabi’ul Awal 1419), our beloved son was 1 year. His 1 year birthday in Hijri was on 1 Rabi’ul Awwal 1419. On that day, he started to make a few step.. Semoga Allah meredhai kami semua..ameen
Umar with his Aki yeyewhy do people look at me?
We returned to Perak on the day after, crossing new Selangor and new Perak. Umar was on his seat till Kuala Selangor, afterward his Ibu had to keep telling him..Umar duduk diam, jangan kacau abah drive. Mak & Bapak is well alhamdulillah.