Sidik.Org Pelbagai Lagu nasyid lagho

Lagu nasyid lagho

Eh, jgn terkejut plak bace tajuk kat atas tu. maksud aku ialah sesetengah lagu nasyid kontemporari skrg ni ade yg lagho jek, tu yang diistilahkan dengan nasyid jiwang tu.

Pendapat aku, lagu2 camni sebenarnye adalah lebih bahaya kesannya berbanding dengan lagu yang jelas pop rock @ balada, sebab lagu2 nasyid jiwang ni berselindung di sebalik perkataan “nasyid”. dengan tu orang yang pada asalnya tak suka lagu2 jiwang ni, bile dengar nasyid jiwang akan mula “berijtihad”, takpe sebenarnye berjiwang nih, mula la mewujudkan “Rukhshah” (kelonggaran) sendiri.

aku mengaku, pernah minat lagu2 camni, sbb tu kat ruangan lirik nasyid tu ade lagi, takpe lah biar kat situ, biarkan sebagai satu monumen… tapi skrg kita cuba la kurangkan dengar lagu2 camni ye, tujuan nasyid sepatutnya untuk menjadikan kita lebih bersemangat & mendekatkan diri kepada Allah, [b]bukan[/b] mendekatkan diri kita kepada “seorang insan bernama kekasih”!,..wallahua’lam.

nasyid “jiwang kepada Allah” cam kat bawah ni yg ok 🙂
[code]
Tajuk: Allahu
Penasyid:Sami Yusuf

Chorus
Allahu Allahu Allahu
Allahu Allahu Allahu
Truly He is the One
He has no father or son
Everything in creation was by Him begun
With His infinite power anything could be done
Ask Allah for His Pardon
And you’ll enter the Garden

Chorus
Before Him there were none
Of partners He has none
He knows what is apparent and what is hidden
All the fate of creation has already been written
His Will is always done
And can never be undone

Chorus
From amongst all humans
Muhammad was chosen
He was illiterate and he was an orphan
Yet Allah sent him to those who were pagans
O Allah let us drink
From his hand in the fountain

Chorus
Ya Allah You’re the Sovereign
You’re the Sultan of Sultans
Please protect me from Shaytan and all of his treason
Let him not with his whispers my iman ever weaken
My only wish in this life
Is to attain Your Pardon

Melody: Nusrat Fateh Ali Khan
English lyrics: Bara al-Ghannouchi
Producer: Sami Yusuf
[/code]

2 thoughts on “Lagu nasyid lagho”

  1. assalamualaikum…mmm awal2 baca tajuk je macam dah menarik…disebabkan kita sebagai khalifah Allah nie sama2 menambahbanyakkan ilmu masung2,tak blehlah nak komen banyak2…nak kata lagu tue tak best ,ok jer…tapi kadang2 lagu2 tue akan menyebabkan orang lain fikir islam sangat2 menggalakkan kita buat benda2 tue…senang cerita,nak berkasih-kasihan nie bukannya islam tak bagi,tapi adalah cara2 dier…pandai2lah cari cara yang dibenarkan islam…kalo nak dengar jugek lagu2 tue,dgrlah…tapi yang kita tak pasti tue jgn terima jer apa yang kita dengar…sesekali,lps dengar lagu,buatlah sikit kajian…tambah2kan ilmi…tak salah …Allah pun suka..okess…. wassalam

  2. setuju dgn pendapat anda saudara sidik, mmg la ni byk lagu yang berunsur cinta kpd manusia berbanding cinta kepada tuhan (Allah), tapi ape pun lagu tersebut masih boleh digunakan oleh mereka yang sudah berumahtangga…jadi kepada yg belum tu mungkin kite boleh renung2 kan, lagu setanggi syurga memang best dan mempunyai maksud yang mendalam kepada tuhan yg Esa….jadikan iktibar yer(nasihat untuk semua dan diri sendiri)

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Related Post